Nissan Pulsar DIG-T 115 Business 360 XTronic: Almeran manttelinperijä

Nissan Pulsar on kauan markkinoilta puuttunut Nissan Almeran manttelinperijä. Koeajoimme kattavasti varustellun Business-version mukavalla automaattivaihteistolla varustettuna.

Jäähdytinsäleikön V-muoto tuo mieleen Qashqain. Versiossa on tehokkaiden LED-ajovalojen lisäksi huomiovalot. Kaistavahdin toiminta on vireää.​
Jäähdytinsäleikön V-muoto tuo mieleen Qashqain. Versiossa on tehokkaiden LED-ajovalojen lisäksi huomiovalot. Kaistavahdin toiminta on vireää.​

Pulsar on Nissanille tärkeä malli, poistuihan Nissan Almera ohjelmistosta jo vuonna 2006. Nissan Almera korvautui aikoinaan katumaasturi Nissan Qashqailla, mutta suoranaisesti Almeran oloinen, perinteinen kompaktimalli puuttui pitkään. Nyt tilanne on korjautunut. Koeajoauton moottorina palvelee 1,2-litrainen 115 hv turboahdettu nelikko, joka liikuttaa Nissan Pulsaria sujuvasti. Tekniikka on kotoisin Renaultilta, yhteistyökuvion hedelmiä.

CVT-automaattivaihteistossa on manuaalitoimintoa käyttäen seitsemän virtuaalipykälää. Laatikko vaihtaa juohean pehmeästi ja sopii hienosti DIG-T:n yhteyteen. Ei kuitenkaan puhuta varsinaisesti nopeasta kiihtyjästä, vaan miellyttävästä taajama- ja matka-autosta, johon saa tarvittaessa lisäpotkua siirtämällä vaihteiston lattiavalitsin manuaalitoiminnolle sport-välityksiin. Kun haluaa ajaa erityisen taloudellisesti, kytketään kojelaudan vasemmasta laidasta Eco-toiminto.

Nissan Pulsar on hillityn perinteisesti muotoiltuna monikäyttöautona suunniteltu miellyttämään mahdollisimman laajaa asiakaskuntaa.​
Nissan Pulsar on hillityn perinteisesti muotoiltuna monikäyttöautona suunniteltu miellyttämään mahdollisimman laajaa asiakaskuntaa.​
Selkeät päänäytöt ja isohko 5,8-tuumainen kosketusvärinäyttö hallitsevat kojelautanäkymää. Etumatkustajan jalkatila jää ahtaaksi, joten kojelaudan eteenveto auttaisi. Latauskaapelin läpivienti konsolilokerossa olevalle USB-portille puuttuu.​
Selkeät päänäytöt ja isohko 5,8-tuumainen kosketusvärinäyttö hallitsevat kojelautanäkymää. Etumatkustajan jalkatila jää ahtaaksi, joten kojelaudan eteenveto auttaisi. Latauskaapelin läpivienti konsolilokerossa olevalle USB-portille puuttuu.​
CVT-automaatti on mukavuutta kaipaavan tärppivalinta. Siirtymällä manuaalitoimintoon saadaan seitsemän virtuaalipykälää.​
CVT-automaatti on mukavuutta kaipaavan tärppivalinta. Siirtymällä manuaalitoimintoon saadaan seitsemän virtuaalipykälää.​
Tavaratilaa saadaan jopa 1395 litraa. Takaselkänojat ala-asentoon taittaen ei kuitenkaan muodostu tasaista lastauspintaa.​
Tavaratilaa saadaan jopa 1395 litraa. Takaselkänojat ala-asentoon taittaen ei kuitenkaan muodostu tasaista lastauspintaa.​
Nissan Pulsarin perusnäppärää 1,2-litraista turbonelikkoa käytetään myös Renaultin malleissa.​
Nissan Pulsarin perusnäppärää 1,2-litraista turbonelikkoa käytetään myös Renaultin malleissa.​
Etuistuimien sivutuki on vain tyydyttävä, mutta pitkäjalkaista kuljettajaa ajatellen istuintyyny on varsin mittava. Ajoasennosta säätää mainion.​
Etuistuimien sivutuki on vain tyydyttävä, mutta pitkäjalkaista kuljettajaa ajatellen istuintyyny on varsin mittava. Ajoasennosta säätää mainion.​
Taakse on helppo siirtyä reilusti avautuvista takaovista, eikä tilasta todellakaan ole pulaa: sekä polvi- että päätilaa jää reilusti pitkäjalkaiselle itse asiassa niin paljon, että polvitila asettuu luokkansa tämän hetkiseen kärkeen.​​
Taakse on helppo siirtyä reilusti avautuvista takaovista, eikä tilasta todellakaan ole pulaa: sekä polvi- että päätilaa jää reilusti pitkäjalkaiselle itse asiassa niin paljon, että polvitila asettuu luokkansa tämän hetkiseen kärkeen.​​
Nissan Pulsarin hyötyerikoisuuksiin lukeutuu vakiovarusteinen vaateripustin.​
Nissan Pulsarin hyötyerikoisuuksiin lukeutuu vakiovarusteinen vaateripustin.​
Erityismaininnan ansaitseva 360 asteen kameranäyttö (Around View Monitor) on toiminnaltaan miltei täydellisen hieno. Se edesauttaa millintarkkaa pysäköintiä niin päivällä kuin pimeällä ja tekee pysäköinnistä hauskaa – jopa niille, jotka sitä saattavat inhota.​
Erityismaininnan ansaitseva 360 asteen kameranäyttö (Around View Monitor) on toiminnaltaan miltei täydellisen hieno. Se edesauttaa millintarkkaa pysäköintiä niin päivällä kuin pimeällä ja tekee pysäköinnistä hauskaa – jopa niille, jotka sitä saattavat inhota.​

Nissan Pulsarin jousitus toimii epätasaisuuksissa napakasti, ehkä tyhjänä aavistuksen liian pintakovasti. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialue on maantiellä tarpeeksi täsmällinen ja rengasmelu asettuu alhaiseksi. Maavaraa järjestyy kohtuulliset 156 mm ja vaunun vetoa kaavaileville sekä jarrullisen että jarruttoman vaunun massa on tällä versiolla 500 kiloa.

Parhaiten varustettuun muunnokseen on ladattu useita elektronisia avustimia, joista kuolleen kulman varoitusjärjestelmä toimii erityisen kiitettävästi. Samoin liikkuvien kohteiden tunnistusjärjestelmästä riittää paljon hyötyä, kun peruuttaa ruudusta vilkkaasti liikennöidylle kadulle.

Erityismaininnan ansaitseva 360 asteen kameranäyttö (Around View Monitor) on toiminnaltaan miltei täydellisen hieno. Se edesauttaa millintarkkaa pysäköintiä niin päivällä kuin pimeällä ja tekee pysäköinnistä hauskaa jopa niille, jotka sitä saattavat inhota.

Hulppeat tilat takaistuimella

 

Keskivertoa laajemmat takaistuintilat lukeutuvat luokassaan pitkän Pulsarin erityisvahvuuksiin. Taakse on helppo siirtyä reilusti avautuvista takaovista, eikä tilasta todellakaan ole pulaa: sekä polvi- että päätilaa jää reilusti pitkäjalkaiselle itse asiassa niin paljon, että polvitila asettuu luokkansa tämän hetkiseen kärkeen.

Etuistuimien sivutuki on vain tyydyttävä, mutta pitkäjalkaista kuljettajaa ajatellen istuintyyny on varsin mittava. Ajoasennosta säätää mainion ja led-kartanlukuvalot luovat modernia ilmapiiriä.

Keskikonsolissa on isohko 5,8-tuumainen kosketusvärinäyttö ja tehdasnavin ohjelmointi sujuu hetkessä. Konsolissa on kaksi mukitelinettä sekä kannellinen lokero. USB-portti sijaitsee epäkäytännöllisesti lokeron sisäpuolella, eikä latauskaapelille ole läpivientiä.

Suurimmillaan tavaratila saadaan laajennettua 1395-litraiseksi. Perustavaratila on erittäin käytännöllinen ja laakea, mutta suurimmassa tilassa muodostuu ”porras”.

Teksti ja kuvat Juha Peltonen

 

Yhteenveto

Nissan Pulsaria voi luonnehtia käytännöllisen tilavaksi, vähämeluiseksi ja CVT-automaattina juoheaksi luotsattavaksi perheautoksi myös kaupunkiajossa. Suurempaa takaistuintilaa kaipaavalle malli on erityisen kiinnostava. Myös 360 asteen kamerasta on taattua iloa.

 

 

Nissan Pulsar DIG-T 115 Business 360 XTronic

Moottori R4, bensiiniturbo, 1197 cm³,

85 kW (115 hv)/5200 r/min,

165 Nm/1750 r/min,

Suorituskyky 0–100 km/h 12,7 s,

huippunopeus 190 km/h

Kulutus 5,1 l/100 km 95E

CO2-päästöt 119 g/km

Voimansiirto A7, etuveto

Mitat p 4387, l 1768, k 1520 mm,

akseliväli 2700 mm, omamassa 1377 kg, tavaratila 385–1395 l, tankki 46 l

Hinta 25 890 euroa

****