Nissanin loistomerkki Infiniti saapuu vihdoin Suomeen

Nissanin maahantuontistrategia on ollut Infinitin lanseerausten suhteen harkitseva. Kaikkiin Euroopan maihin autoa ei virallisesti tuoda vieläkään. Suomeen Infinitin on ensimmäisenä napannut tamperelainen AutoCenter Oy, joka lupaa haluttaessa järjestää Suomeen minkä tahansa Infinitin mallin melko nopeassakin aikataulussa.

Nissanin maahantuontistrategia on ollut Infinitin lanseerausten suhteen harkitseva. Kaikkiin Euroopan maihin autoa ei virallisesti tuoda vieläkään. Suomeen Infinitin on ensimmäisenä napannut tamperelainen AutoCenter Oy, joka lupaa haluttaessa järjestää Suomeen minkä tahansa Infinitin mallin melko nopeassakin aikataulussa.

Infinitia on Euroopassa myyty jo esimerkiksi Latviassa, Puolassa, Venäjällä ja Englannissa.

Nissan aloitti Infinitin valmistamisen 1980-luvun lopulla, samoihin aikoihin kun Toyota esitteli luksusmerkkinsä Lexuksen. Ensimmäiset Infinitit esiteltiin marraskuussa 1988. Kun Lexus on melko nopeasti valloittanut lähes koko maapallon, on Infiniti jäänyt lähinnä Yhdysvaltain ja myöhemmin myös venäläisten iloksi.

Euroopan valloitus on nyt kuitenkin alkamassa toden teolla. Kuvan FX30d S-mallin voimanlähde on Nissan-Renault –allianssin yhteistyönä kehittämä 3-litrainen turbodiesel. Lähes 240 hevosvoimaa ja roimat 550 Nm tuottava V6-moottori yhdistää nykytrendin mukaisesti taloudellisuuden ja tehokkuuden, ja myös suomalaistyyppinen autoverotus suosii tällaista voimanlähdettä.

Kokonaisuutta täydentävät sisustan vaalea nahka, ylenpalttiset mukavuusvarusteet ja japanilainen sähköllä huippuunsa hiottu teknologia. Vaihteisto on loistokas 7-portainen automaatti ja vetotapa älykäs neliveto, joka jakaa voimaa etuakselilta taaemmalla tarpeen mukaan.

Suomen Infinitien hinnat alkavat toistaiseksi aavistuksen alle 90 tuhannesta eurosta, mutta mallisarjan kasvaessa hintamuutokset ovat mahdollisia.

Teksti ja kuva: Harry Kuurio