No nyt se sitten tulee: quattro-versio on kaikista hätäisin Audi A1!

Genèven näyttelyssä esiteltävän Audi A1 quattron moottori kehittää jarrupenkissä 256 hevosvoimaa. Sen mahdollistaa kaksilitrainen TFSI-turbomoottori, toteutettuna suorasuihkutuksella.

Genèven näyttelyssä esiteltävän  Audi A1 quattron moottori kehittää jarrupenkissä 256 hevosvoimaa. Sen mahdollistaa kaksilitrainen TFSI-turbomoottori, toteutettuna suorasuihkutuksella.

Vääntöä siunaantuu parhaimmillaan 350 Nm. Se ei ehkä saa vakioita 18-tuumaisia leveitä renkaita savuamaan, mutta quattrossahan voima jakaantuu tasaisesti kaikille neljälle pyörälle. Nelivedon ytimessä on elektronisesti ohjattu ja hydraulisesti kytkeytyvä lamellikytkin.

Normaalioloissa vedosta ohjautuu valtaosa kuusiportaisen manuaalivaihteiston kautta etupyörille, ja kun havaitaan pidon menetystä, saadaan neliveto automaattisesti hetkessä mukaan. Jos yksittäinen pyörä alkaa lyödä tyhjää, puuttuu elektroninen tasauspyörästön lukko tilanteeseen.

Kaikista tehokkainta A1-mallia on saatavilla yksinomaan metallinhohtovalkoisena ja kattospoilerin kera.

A1 quattro kiihtyy sataseen 5,7 sekunnissa ja saavuttaa 245 km/h suurimman nopeuden. Ajonvakautusjärjestelmään sisältyy niinsanottu Sport-toiminto, jonka lisäksi ESC:n pystyy kytkemään kokonaan pois, kilparatakäyttöä ajatellen.

Polttoaineen keskikulutus asettuu tehtaan mukaan 8,5 litraan sadalla. A1 quattrosta on myös luvassa muodostua keräilymalli, sillä tuotanto rajataan 333 yksilöön.

Sisätiloissa hallitsevat väreinä musta ja punainen. Matkustamossa löytää monia yksityiskohtia, kuten punaisia ompeleita, valkopohjaiset mittarit sekä alumiinipanelointia.

Muuhun varustukseen kuuluvat muun muassa ksenon-valot, kaukovaloassistentti, Bose-audiolaitteisto sekä peruutustutka.

Markkinoille auto on Saksassa luvassa vuoden 2012 loppupuoliskolla.

 

Auto Bild