Nolla tähteä, joskus viisi tähteä – kolaritesteissä samalla mallilla eri tuloksia?

Kolaritestejä järjestävä taho Global NCAP järjesti törmäystestin, jossa Datsun Go sai tyrmäävät nolla tähteä. Versio oli tarkoitettu Intian markkinoille.

Global NCAP -törmäystesti suoritettiin nopeudella 64 km/h kiinteään esteeseen. Kuvassa Datsun Go.

Tämä johtui testin perusteella matkustamon luhistumisesta. Testi suoritettiin nopeudella 64 km/h esteeseen ja testinukkein perusteella tuloksena olisi ollut vakavia tai jopa kuolettavia vammoja.

Global NCAP:n puheenjohtajana, Max Mosleyn (entisen FIA:n puheenjohtajan) mukaan "on erittäin ikävää, että Nissan on päästänyt markkinoille uuden mallin, joka ei vastaa laatuvaatimuksia [...]."

Mosley edellytti mallin vetämistä Intian markkinoilta, joilla malli on aloittanut, ja tekemään vaaditut suunnittelumuutokset.

Hän edellytti samalla, että Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn ottaa muutokset vastuulleen, myös siksi, koska tämä on Euroopan autonvalmistajien liiton puheenjohtaja.

Toinen törmäystestattu pikkuauto Maruti Suzuki Swift (jossa ei Intian markkinoilla ole turvatyynyjä eikä ABS-jarruja) sai niin ikään nolla pistettä.

Auton matkustamo vääntyi pahoin ja kuljettajan paikalla ollut testinukke löi päänsä ohjauspyörään.

Sikäli erikoista, että EuroNCAP-testeissä 2010 Swift sai viisi tähteä, ja että Swiftin facelift-malli sai 2013 EuroNCAP:ssa samoin viisi tähteä.

EuroNCAP-autoissa oli toki turvatyynyt, mutta onko pelkkä turvatyynyjen poissaolo ratkaissut näin suuren piste-eron, jos kori on pahoin vääntynyt? Vai voiko Intian-malleissa olla mahdollisesti muitakin rakenteellisia eroja?