Nolo paljastus menneisyydestä – automerkki onkin alun perin ompelukone!

Opel täyttää 150 vuotta – mutta kaikki alkoi ompelukoneista. Vuonna 1862 Adam Opel valmisti Rüsselsheimissa ensimmäiset ompelukoneensa. 150 vuotta myöhemmin hänen perustamansa yhtiö on yksi Euroopan suurimmista autonvalmistajista.

Opel täyttää 150 vuotta – mutta kaikki alkoi ompelukoneista. Vuonna 1862 Adam Opel valmisti Rüsselsheimissa ensimmäiset ompelukoneensa. 150 vuotta myöhemmin hänen perustamansa yhtiö on yksi Euroopan suurimmista autonvalmistajista.

Vuonna 1862 Opel aloitti ompelukoneiden valmistuksen. Liiketoiminta pääsi hyvään vauhtiin ja hän laajensi tuotannon nopeasti vuonna 1886 polkupyöriin. Kaksipyöräisistä tuli niin suosittuja, että 1920-luvun puolessa välissä Opel oli maailman suurin polkupyörien valmistaja – ei siis autojen.

Opelin historia autonvalmistajana ulottuu vuoteen 1899. Kehitysvaiheen jälkeen syksyllä 1902 Opel esitteli ”Lutzmann motorcar patentin”, jossa oli 10/12-hevosvoimainen moottori.

Vuonna 1906 yhtiö oli valmistanut jo toistatuhatta autoa. Opel on ensimmäinen saksalainen autonvalmistaja, joka otti vuonna 1924 käyttöön liukuhihnan.

Toinen suunta suosittujen perheautojen rinnalla olivat rakettiautot. Vuonna 1928 Fritz van Opel ajoi Berliinin Avus-radalla uuden nopeusennätyksen, joka oli 238 km/h. Ompelukoneista oli tultu pitkä matka.

1920-luvun lopulla Opel yhdisti voimansa yhdysvaltalaisen General Motorsin kanssa. Päätös osoittautui menestykselliseksi, sillä jo vuonna 1935 vuosituotanto ylitti 100 000 kappaleen rajan. Vuonna 1971 valmistui kymmenes miljoonas Opel.

Kolme vuotta sitten Opel siirtyi Insignian myötä kokonaan uuteen muotokieleen, jossa veistoksellisuus yhdistyy saksalaiseen täsmällisyyteen. Tätä teemaa jatkavat myös uusimmat mallit, Zafira Tourer ja Astra GTC, jotka tulevat Suomessa myyntiin heti juhlavuoden alkaessa tammikuussa.

Opelin työntekijät nostavat uuden vuoden yönä maljan alkavalle Opelin 150-vuotisjuhlavuodelle.

 

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: Auto Bild