Nopeaa täydennystä Porsche-perheeseen

Porsche lanseeraa ensi kertaa Cayman-malliin pohjautuvan GT4-urheiluauton, jossa hyödynnetään 911 GT3:n osia. Malli on nopea, josta kelpaa todisteeksi 7 minuutin ja 40 sekunnin kierrosaika Nürburgringin Nordschleifella.

Porsche Cayman GT4 ilmestyy Suomeen maaliskuun lopulla.​​
Porsche Cayman GT4 ilmestyy Suomeen maaliskuun lopulla.​​

Porsche Cayman GT4:n moottori, alusta, jarrut ja aerodynaamiset muodot on optimoitu parasta mahdollista ajodynamiikkaa silmällä pitäen. Uusi huippuversio on silti yhtä käytännöllinen jokapäiväiseen ajoon.

Voimanlähteenä on 911 Carrera S:n moottorista kehitetty 3,8-litrainen ja kuusisylinterinen bokserimoottori, joka tuottaa tehoa 385 hv (283 kW). Moottorin voima välitetään pyörille kuusivaihteisen, dynaamisilla kiinnikkeillä varustetun käsivaihteiston kautta.

Cayman GT4 kiihtyy nollasta sataan vain 4,4 sekunnissa, ja sen huippunopeudeksi ilmoitetaan 295 km/h.

NEDC-testisyklin mukainen polttoaineenkulutus on 10,3 l/100 km. Alustan osat on saatu lähes kauttaaltaan 911 GT3:sta. Koria madallettiin 30 mm, eikä jarrujen koosta tingitty.
 
UIkonaisesti Cayman GT4 eroaa selkeästi vastaavista keskimoottorisista coupé-malleista. Keulan kolme näyttävää ilmanottoaukkoa sekä kiinteä, kookas takaspoileri ovat osa aerodynaamista kokonaisuutta, joka on suunniteltu erityisesti maaefektiä silmällä pitäen.

Haluttaessa Cayman GT4 voidaan varustaa vieläkin urheilullisempaa menoa varten, sillä lisävarusteisiin kuuluvat keraamiset komposiittijarrut (PCCB), hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP) valmistetut täyskuppi-istuimet, Club Sport -varustepaketti sekä erityisesti räätälöity Sport Chrono -paketti, johon sisältyy ainutlaatuinen Track Precision -sovellus.
 
Cayman GT4:n sisätilojen suunnittelussa on tähdätty kuljettajan ja matkustajan ajonautinnon optimointiin. Nahalla ja alcantaralla verhoillut urheiluistuimet antavat poikkeuksellisen hyvän sivuttaistuen, ja uusi sporttinen GT4-ohjauspyörä takaa tunnokkaan ohjaustuntuman.
 
Cayman GT4:n tekniset ominaisuudet perustuvat 911 GT3 -malliin. Uutuusmalli seuraa 904 GTS:n, 911 GT1:n, Carrera GT:n sekä 918 Spyderin konseptia, omassa luokassaan poikkeuksellisen dynaamisena keskimoottorisena urheiluautona.

Porschen GT-urheiluautot yhdistävät jokapäiväisen käytännöllisyyden ja kilparatojen maailman intohimoja herättävällä tavalla. Porschen GT-mallien omistajista peräti 80 % käyttää autoaan myös radalla.
 
Cayman GT4 saa maailman ensiesittelynsä Genèven autonäyttelyssä. Liikkeisiin malli saapuu maaliskuun lopussa. Suomessa Cayman GT4:n hinnaksi tulee 148 933 euroa.