Nyt jyrähtää – Kanada näyttää superautoille perävaloja

Kanadalainen formuloita valmistaja Magnum-paja julkisti katulaillisen tykin.

Magnum Mk. 5 on samanaikaisesti sekä katuauto että ratavalmis kilpa-auto vailla kompromisseja.

Kyseessä on puhtaasti ajamiseen tarkoitettu takamoottorinen tykki, jonka tavaratilaan mahtuu vain kaksi kypärää ja istuinten taakse asiakirjasalkku.

Keskimoottorina murisee nelisylinterinen 254-hevosvoimainen, joka varmistaa vain 545-kiloiselle kanukille kiihtyvyyden nollasta sataan rajussa 3,2 sekunnissa sekä 240 km/h huippunopeuden.

Kierrosnäytön punainen alue alkaa 11 000 r/min tasolta. Alustan ominaisuudet mahdollistavat mutkissa yli kahden G:n sivuttaiskiihtyvyyden.

Tehot välitetään rataan kuusiportaisen sekventiaalisen vaihteiston välityksellä 265/18-sarjan takarenkaisiin.

Kuljettaja ja etumatkustaja pysyvät istuimissaan kuuden pisteen vöissä ja autoon menemistä ja sieltä poistumista helpottaa irrotettava nahkakehäinen ohjauspyörä.

Myös hiilikuituiset koripaneelit ovat helposti irrotettavissa.

Kehitysteami loi yhtiön pääjohtajan, Bruno St- Jacques'in mukaan yksinkertaisen, mutta samalla erittäin suorituskykyisen urheiluauton, jonka kaikki komponentit kyetään huoltamaan tavallisessa autohuollossa.

Lisäksi osat ovat merkkiosia, joten niiden kansainvälinen saatavuus on taattu.

Huvilla on tietenkin hintansa. Saksassa Magnum maksaisi runsaat 100 000 euroa ja lisäksi rahtikulut.