Nyt jyrähtää: Peseekö tämä hurja superauto Huracanin ja McLarenin?

Sen leveää perää komistavat kookas diffuusorilevy sekä automaattisesti esiin työntyvä takaspoileri.

Hollantilaisen superauton, Vencer Sarthen hiilikuitukorin alla on yhtiön omakehittämä 6,3-litrainen V8-keskimoottori. Se tuottaa 622 hevosvoimaa.

Hollantilaisen superautomalli Vencer Sarthen ensimmäiset tietokoneella luodut kuvat nähtiin jo 2012. Auton suunnittelija on Robert Cobben.

Prototyypin vuoro koitti vuotta myöhemmin ja sittemmn mallin on tehty ainakin sata muutosta.

Nyt esitellään Sarthen sarjatuotantomalli, joka on jo tilattavissa Saksassa alkaen-hintaan  noin 271 000 euroa.

Sarthe-nimi juontuu Circuit de la Sarthe -kilparadasta, joka tunnetaan myös nimellä Circuit des 24 Heures. Kyllä, samaisella radalla ajetaan Le Mansin 24 tunnin ajot.

Vencer Sarthen ulkonäkö tuokin mieleen 1980-luvun Le Mans -ratakilpurit.

Hiilikuitukorin alla on yhtiön omakehittämä 6,3-litrainen V8-keskimoottori, joka tuottaa  622 hevosvoimaa.

Maksimivääntöä saadaan raikkaat 838 Nm. Suuresta perusiskutilavuudesta huolimatta mukana on mekaaninen ahdin, ei kuitenkaan pelkän lisätehon takia, vaan koska mekaanisesti ahdettu moottori vastaa nopeasti kaasun painamiseen ja tarjoaa laakean vääntökäyrän.

Raikas 650 Nm vääntö saavutetaan jo 1500 r/min.

Voima välitetään takapyörille kuusivaihteisen manuaalivaihteiston välityksellä, eikä autossa ole minkäänlaisia elektronisia avustinjärjestelmiä.

Vencer Sarthen omamassa on 1390 kiloa ja painonjakaumaksi kerrotaan 45/55 prosenttia etu- ja taka-akselin välillä.

Vencer Sarthe kiihtyy todella liukkaasti. Nollasta sataan taipuu 3,6 sekunnissa ja huippunopeutta kertyy 338 km/h.

Automaattisesti nouseva sähköinen takaspoileri avustaa suurilla nopeuksilla yhdessä diffuusorilevyn kanssa.

Teholtaan ja Keski-Euroopan hinnaltaan Vencer Sarthe vastaa aika lähelle Lamborghini Huracánia tai McLarenin 650S-mallia.

Kilpailuasetelmassa Vencer Sarthe puhuttelee todellisia puhdasoppisia. Jos Lamborghini tai McLaren tuntuvat liian "pehmeiltä", voi Vencer Sarthe olla yksi ratkaisumalli.

Tekniset tiedot (valmistaja)     Vencer Sarthe     Lamborghini Huracan     McLaren 650 S Coupé

Moottori     6,3 V8 mekaaninen ahdin, keskimoottori     5,2 V10 vap. heng. keskimoottori     3,8 V8 tuplaturbo, keskimoottori
Teho     622 hv/6500 r/min     610 hv/8250 r/min     650 hv/7250 r/min
Vääntömomentti     838 Nm/4000 r/min     560 Nm/6500 r/min     678 Nm/6000 r/min
Vaihteisto     6-nop. man.     7-nop. kaksikytkin     7-nop. kaksikytkin
Vetotapa     Takaveto     Neliveto     Takaveto
Huippunopeus     338 km/h     325 km/h     333 km/h
0-100/0-200 km/h     3,6/- sekuntia     3,2/9,9 sekuntia     3,0/8,4 sekuntia
Kori     hiilikuitua     hiilikuitua ja alumiinia     hiilikuitua
Pituus     4515 mm     4459 mm     4509 mm
Leveys     1984 mm     1924 mm     1908 mm
Korkeus    1190 mm     1165 mm     1199 mm
Akseliväli     2791 mm     2620 mm     2670 mm
Omamassa     1390 Kg     1422 Kg     1428 Kg
Painonjakauma     45/55 %     42/58 %     42,5/57,5 %
Eturenkaat     245/35/19 Vredestein Ultrac Vorti     245/30 R 20 Pirelli     235/35 R 19 Pirelli P-Zero Corsa
Takarenkaat     295/30/20 Vredestein Ultrac Vorti     305/30 R 20 Pirelli     305/30 R 20 Pirelli P-Zero Corsa
Etujarrut     355 mm; 8-mäntäiset     380 mm; 6-mäntäiset     394 mm; 6-mäntäiset
Takajarrut     355 mm; 4-mäntäiset     356 mm; 4-mäntäiset     380 mm; 4-mäntäiset
Hinta (Saksa)     alk. 270 882 e     alk. 201 750 e     alk. 231 500 e