Nyt jysähti: Mikä superauto kuittasi sarjavalmisteisten katuautojen MM-huippunopeudeksi 447,23 km/h?

Superautojen keskinäinen suorituskykytaistelu ei pääty milloinkaan. Nyt eräs merkki kuittasi viisi maailmanennätystä.

Ruotsalaisella superautomalli Koenigsegg Agera RS:llä pyyhittiin pelipöytää, sillä auto kuittasi vain muutaman päivän sisällä peräti viisi uutta maailmanennätystä. Siinä on päänvaivaa kilpailijoille, etenkin Bugattille, joka juuri syyskuussa kuittasi ennätyslukeman 0-400-0 km/h. Katsotaanpa, millaisia ennätyksiä Koenigsegg Agera RS:llä taottiin.

MM-lukema N:o 1: 0-400-0 km/h

Ensinnäkin Agera RS kiihdytti 1. lokakuuta 2017 tanskalaisella Vandelin lentokentällä 0-400-0 km/h vain 36,44 sekunnissa. Toisin sanoen täyskiihdytyksen jälkeen suoritettiin vielä täysjarrutus.

Sitten Koenigseggin tehdaskuljettaja Niklas Lilja kohensi ennätystä ajamalla 1360-hevosvoimaisella, jonkin asiakkaan omistamalla Agera RS:llä suljetulla pikatiellä Yhdusvaltain Nevadan osavaltiossa vielä kovemman ajan 0-400-0 km/h vain 33,29 sekunnissa. Lukema on kirpeää tarkasteltavaa Bugattille, sillä Chironilla ajettiin vastikään 11. syyskuuta 2017 vastaavaksi ajaksi 41,9 sekuntia.

MM-lukema N:o 2: Huippunopeus sarjavalmisteisella katuautolla

Marraskuun 4. päivänä Lilja ajoi Agera RS:llä sarjatuotantoautojen huippunopeusennätyksen maantiellä: lukemaksi mitattiin 277,9 mailia tunnissa eli hurjat 447,23 km/h! Lukema on keskiarvo kahdesta ajosuorituksesta, jotka olivat 271,2 mailia tunnissa (436,45 km/h) sekä 284,3 mailia (457,53 km/h). Useampi ajosuoritus on välttämätön siksi, että suorituksiin vaikuttavat korkeuserot, tuulet sekä muut ympäristötekijät.

Koenigseggin ennätyssuoritusta valvoi brittiläinen yhtiö Racelogic, joka valmistaa GPS-pohjaisia nopeusmittauslaitteita.

MM-lukema N:o 3: Maailmanennätys lentävällä kilometrillä

Nopein ennätys lentävällä kilometrillä on ollut tavoitteena vuosikymmenien ajan, jo vuodesta 1938, jolloin kilpa-ajaja Rudolf Caracciola ajoi lentävän kilometrin Mercedes-Benz W-125 -ratakilpurilla keskinopeudella 432,7 km/h. Vasta lähes 80 vuotta myöhemmin Koenigsegg onnistui murtamaan tämän ennätyksen tekaisemalla lukemaksi 445,54 km/h.

MM-lukema N:o 4: Nopein lentävä maili

Koenigseggillä pestiin myös Caracciolan edellä mainitulla Mercedes-Benz W 125:llä vuonna 1938 kuittaama aiempi ennätys 432,36 km/h. Niklas Lilja paransi lukemaa merkittävästi ja se kirjoitetaan tällä hetkellä 444,66 km/h.

MM-lukema N:o 5: Suurin huippunopeus maantiellä

Niklas Lilja kuittasi Koenigsegg Agera RS:llä suurimmaksi maantiellä mitatuksi huippunopeudeksi sarjavalmisteisella autolla yhden kerran 457,49 km/h! Koenigseggiltä väitetään, että Agera RS saattaa olla suolajärvellä vielä sitäkin nopeampi huippunopeuden suhteen. Jäädään siis jännityksellä odottelemaan, mitä tuleman pitää.

Bugatti Chiron: vähintään 450 km/h

Bugattin tehtaalta ilmoitettiin, että vastikään syyskuussa ajettiin SGS-TÜV Saar -tutkimuslaitoksen valvonnassa Bugatti Chironille seuraavat ennätysajat: 13,1 sekuntia 0-300 km/h ja 32,6 sekuntia 0-400 km/h, ja kymmenisen sekuntia myöhemmin (yhteensä 41,9 sekuntia) oli nopea ranskalainen superauto jälleen pysähdyksissä.

Ennätysajosta vastasi entinen F1-kuljettaja Juan Pablo Montoya, Daytonan 24 tunnin kestävyysajojen kolminkertainen voittaja, joka otti 8-litraisesta kaiken irti, mutta ei kuitenkaan saavuttanut huippunopeutta.

Bugatti ei vanhaan tapaansa edelleenkään ilmoita Chironille huippunopeutta, mutta vuonna 2018 lienee luvassa virallinen huippunopeusilmoitus, joka saattaa olla yli 450 km/h.

Koenigsegg Agera RS

Moottori: Koenigseggin omavalmisteinen täysalumiininen V8; kaksi turboahdinta; sekventiaalinen monipistesuihkutus; iskutilavuus 5.0 litraa; 4 venttiiliä per sylinteri; kaksi yläpuolista nokka-akselia per kansi; kuivasumppuvoitelu; puristussuhde 9.3:1; ahtopaine 1,3 bar; hiilikuituinen imusarja; moottorin omamassa 189 kg; suurin teho 1160 hv (865 kW)/7800 r/min (punaisen alueen raja 8250 r/min); suurin vääntömomentti 1280 Nm/4100 r/min