Nyt löytyi superharvinainen auto: Haluaisitko nelivetoisen Rättisitikan?

Brittiläinen huutokauppakamari Classic Car Auctions (CCA) huutokauppaa erittäin harvinaisen 1965-mallisen Citroën 2CV Saharan, jolla on kaiken lisäksi poikkeuksellisen mielenkiintoinen historia. Huutokauppa järjestetään Birminghamin NEC-messukeskuksessa.

Tämä nimenomainen yksilö toimitettiin joulukuussa 1965 Nigeriaan, jossa sen ensirekisteröi muuan britti. Hän työskenteli antropologina Ahmadu Bellon yliopistossa Zariassa. Väitteiden perusteella hän valitsi juuri tämän automallin voidakseen matkustaa sillä syrjäkyliin. Hän näet huomasi, että mikäli hän ajoi Land Roverilla, häntä pidettiin hallituksen tarkastajana. Siihen nähden kyläläiset pitivät pientä Citroënia ystävällisempänä.
2CV:ssä on punainen istuinverhoilu, irrotettava takaistuin, koko pituudelta avautuva kangaskatto sekä alkuperäinen takamoottori. Auton huutokauppa-arvio on 60 000-65 000 puntaa.

Nigerian sisällissodan sytyttyä vuonna 1967 britti ryhtyi valmistelemaan paluuta Britanniaan. Paluukyytiä ei tarvinnut mietti, vaan siitä huolehti luotettava 2CV. Sen jälkeen hän aloitti hämmästyttävän paluumatkansa Iso-Britanniaan ajaen yli 1600 kilometriä Saharan autiomaan halki. Autossa oli mukana niin paljon polttoainetta ja vettä kuin vain mahdollista. Auto joutui myös sietämään hiekkamyrskyjä ja katkesipa matkana aikana yksi letkukin. Auto osoittautui joka tapauksessa erinomaiseksi matkakumppaniksi hankalissa maasto-olosuhteissa ja ilmasto-oloissa.

Auto palasi pari vuotta myöhemmin Nigeriaan, jolloin se suoritti toisen, kuluttavan matkan Saharan autiomaan halki. Se myytiin sittemmin 1970-luvulla toiselle omistajalleen, lääketieteen tohtorille, joka toimi Ahmadu Bellon yliopiston lääketieteen opettajana koulussa.

1980-luvulla Citroën ja sen alkuperäinen omistaja pääsivät jälleen yhteen. Britti palasi vierailemaan Nigeriaan ja löysi auton lähes käyttämättömänä sekä käytännöllisesi katsoen hylättynä, joten hän päätti siirtää sen lentorahtina Iso-Britanniaan huollettavaksi.

Yksilö rekisteröitiin Iso-Britanniassa maaliskuussa 1981, mutta ikävä kyllä kaavailtua entisöintiä ei saatu tehtyä varaosien puutteen vuoksi. Tämän jälkeen auto myytiin kolmannelle ja nykyiselle omistajalleen. Lopulta, 47 vuotta auton alkuperäisen Nigeriaan toimittamisen jälkeen sille suoritettiin vuonna 2012 täysimittainen entisöinti Iso-Britanniassa.

Auton valmistusnumero on 657/694, joten se lukeutuu harvinaisimpiin 2CV-malleihin. Nelivetoisessa yksi moottori käyttää etupyöriä ja toinen moottori takapyöriä. Tuplat bensiinisäiliöt sijaitsevat etuistuimien takana ja autossa on lukuisia muitakin muutoksia tavalliseen 2CV-malliin verrattuna. Alkujaan nelivetomalleja oli tarkoitus käyttää Ranskan siirtomaissa Pohjois-Afrikassa.

“Tiettävästi maailmassa on jäljellä enää alle sata nelivetoista 2CV-mallia, joista ehkä kolmekymmentä on ajokuntoisia. Niinpä huutokaupattava yksilö on erittäin harvinainen,” selittää CCA:n klassikkoautojen erikoistuntija Nigel Gough.

“Kyseessä ei ole yksinomaan harvinainen Citroën 2CV, vaan yksilöllä on lisäksi ainutlaatuinen taustahistoria, joka varmasti viehättää malliharrastajia. Näin pieninä määrinä valmistetut autot ovat kansainvälisesti kysyttyjä ja vastaavista on maksettu huutokaupoissa huomattavan korkeita hintoja,” päättää Nigel.

Autoon kuuluu alkuperäinen etumoottori, varakampiakseli sekä ylimääräiset kampikammion puoliskot ja alkuperäinen nigerialainen rekisteriote. Mukana seuraa niin ikään useita valokuvia matkasta halki Saharan autiomaan, sekä ranskankielinen 2 CV Sahara -esite sekä englanninkielinen 2CV-esite. Myös omistajan käsikirja seuraa kaupassa.

Lisätietoa 1965 Citroen 2CV Saharasta sivustolla http://www.classiccarauctions.co.uk/1965-citroen-2cv-sahara.