Nyt moni superautovalmistaja näkee punaista

Brittiläisen superautovalmistaja Radicalin kalusto on osin ratakalustoa, mutta osin katulaillista. Nyt esitellään merkin ensimmäinen umpikorinen superauto, täysin uudelleen kehitelty RXC.

Radical RXC:ssä on Formula ykkösistä tuttu HANS-järjestelmä.

Radical RXC:n ulkonäkö tuo mieleen Le Mansin rata-autot, eikä ihme, sillä suunnittelussa hyödynnettiin Le Mans -kilpurin prototyyppiä.

Vain noin tuhatkiloisen RXC:n voimanlähteenä jymisee Fordin 3,7-litrainen Duratec V6 -keskimoottori, josta houkutellaan tehoa 380 hv/6750 r/min. Etevimmäksi vääntölukemaksi ilmoitetaan 433 Nm 4250 kierroksella.

Radical RXC on moottoriaan erikoisempi urheiluauto: se täyttää Euro 5 -normin, mutta samanaikaisesti kilpatasoinen moottori sekä vaihdelaatikko edellyttävät läpikäymistä 10 000 kilometrin välein.

Kyseessä on siis monen todellisen urheiluautoharrastajan nykyaikainen toiveuni.

Ratasarjoihin on tarjolla puhdasverinen kilpaversio varustettuna kolmelitraisella, 500-hevosvoimaisella V8-keskimoottorilla ja Quaifen valmistamalla seitsemänportaisella sekventiaalisella vaihdelaatikolla.

Radicalin mukaan Duratec mahdollistaa 2,8 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan, joka kuulostaa paperiarvoja tarkastellen kyllä aika uskomattomalta, mutta ehkäpä todelta.

Katuversion huipuiksi kerrotaan 280 km/h ja autossa on hiilikuidusta ja teräksestä valmistettu FIA-tasoinen putkirunko.

RXC:n 17-tuumaisissa vanteissa on keskuslukkomutterit ja keulalle saa valinnaisvarusteena keraamiset jarrulevyt.

Sisätilatkin ovat FIA-kilpaluokitellut. Kuuden pisteen turvavyöt ovat yhteensopivat F1-maailmasta tutun, päätä ja niskaa suojaavan HANS-järjestelmän (Head and Neck Support) kanssa. Nestekide-monitoiminäyttö tarjoaa kattavaa dataa moottorin ja auton sielunelämästä.

Valinnainen datatallennus mahdollistaa jarrupaineen, lämpötilojen ja G-voimien tallennuksen.

Mukavuutta ei silti ole kokonaan unohdettu, sillä mukana ovat säädettävä ohjauspyörä, sähköinen ohjaustehostin, sähkösäätöiset ja lämmitettävät ulkopeilit, ilmastointi sekä vieläpä lämmitetty tuulilasi ja lämmitettävät lasinpyyhkimet.

Katuversion hinta on Keski-Euroopassa maltillisen kuuloiset 144 000 euroa.

Katso myös vauhdikas video aiheesta.