Ohjaustehostin ja automaattilaatikko – pelastavatko ne maailman halvimman auton?

Joskus on vaikea arvioida, miksi jostakin automallista muodostuu floppi. Näin voi käydä jopa silloin, kun perusidea on erottuva ja auto antaa itsestään lupaavan kuvan.

Pelastavatko valinnaiset ohjaustehostin ja automaattivaihteisto Tata Nanon?

Tata Nano taitaa olla juuri sellainen tapaus. Sen perusmalli on mahdollisimman pelkistetty pieni kaupunkiauto, jossa ei ole ohjaustehostinta, takaluukkua eikä radiota. Lisäksi alla on mahdollisimman kapeat renkaat.

Nyt on luvassa paranneltu versio, jossa on peräti ohjaustehostin ja automaattivaihteisto. Kokonaan eri juttu on sitten, tarvitaanko näin pienessä ja ketterässä kaupunkiautossa ohjaustehostinta.

Tata Nano suunniteltiin alun pitäen nimen omaan Intian massamarkkinoille varustettuna tarkoituksellisen yksinkertaisella tekniikalla sekä yksinkertaisin rakentein. Nanon valttina on ollut myös kohtuullinen hinta.

Tata Nano tuli myyntiin maaliskuussa 2009 ja sen piti toimia maan keskiluokan väestön moottoroijana Intian niemimaalla, mutta toisin kävi. Menestystä ei tullut ja myynti alkoi laskea.

Fakta lienee, että kaksisylinterinen 38-hevosvoimainen Tata Nano on ilmeisesti maailman edullisin uusi auto. Se maksaa Intiassa alkaen vain 1 850 euroa.

Jopa ilman yksityiskohtaista selvitystä Intian automarkkinoista on selvää, että Intiassa myytiin joulukuussa 2013 vain 554 Nanoa.

Alun perin suunniteltiin miljoonan Nanon vuosituotantoa, mutta hanke ei koskaan toteutunut.

Yhtiön pitkäaikainen pääjohtaja Ratan Tata tunnusti vähän ennen eläkkeelle jäämistään, että Nanon tapauksessa tehtiin vakavia markkinointivirheitä, mukaan lukien mallin myyminen halpisautona.

Hankaluuksia on toisinaan ollut myös kentällä, kuten oheinen video viestii. Tapauksessa aivan uusi Tata Nano syttyi palamaan omistajan ajaessa kotiin.