Oho – mihin GM ja VW rynnivät?

Toyota ei enää ole maailman suurin autonvalmistaja, kertoo uutistoimisto Bloomberg. Sekä Yhdysvaltalainen GM että Saksan Volkswagen ovat menneet ohi Toyotan valmistusmäärissä. General Motorsin myynti nousi lähes 9 prosenttia kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Se myi maailmanlaajuisesti noin 4,5 miljoonaa autoa.

Toyota ei enää ole maailman suurin autonvalmistaja, kertoo uutistoimisto Bloomberg. Sekä Yhdysvaltalainen GM että Saksan Volkswagen ovat menneet ohi Toyotan valmistusmäärissä. General Motorsin myynti nousi lähes 9 prosenttia kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Se myi maailmanlaajuisesti noin 4,5 miljoonaa autoa.

Toiseksi eniten autoja myi Volkswagen, jonka myynti ylsi hieman yli neljän miljoonan. Toyotan tuotanto pysähtyi maaliskuussa Japanin luonnonkatastrofin seurauksena. Autojen myynti romahti liki neljänneksellä päätyen noin 3,4 miljoonaan kappaleeseen vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Volkswagenin myynti on lisäksi ollut etenkin Kiinan markkinoilla syksyn aikana niin vahvaa, että se todennäköisimmin nousee vuoden loppuun mennessä maailman suurimmaksi autovalmistajaksi. Lisää näkyvyyttä Volkswagen hankkimalla lähtemällä taistelemaan myös rallin MM-pisteistä vuonna 2013, ajokkinaan VW Polo. Viiden vuoden sitoumuksella rallin MM-sarjaan tuleva Volkswagen on MM-sarjan neljäs tehdastalli.

Vuoteen 2013 saakka sarjassa ovat mukana tehdastalleina Citroen, Ford ja Mini.

Suomessa kolmen ensimmäisen kvartaalin aikana eniten myynyt henkilöautomerkki on myös Volkswagen. Sen myynti on vuoden takaiseen verrattuna noussut yli 13 prosenttia. Toisena tulee Toyota, jonka myynti on laskenut samaan aikaan lähes 6 prosenttia. Kolmantena seuraavan Fordin myynti nousi lähes 20 prosenttia.

Huimimmat nousut vuodentakaiseen verrattuna Suomessa ovat tehneet Saab (+ 157 %), Dacia (+ 149 %), Mitsubishi (+ 99 %) ja Hyundai (+ 54 %).

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: J. Peltonen