Ohoh: Daihatsun comeback Suomeen toteutumassa!

Daihatsun huhutaan tekevän paluuta Suomen markkinoille. Joissakin Euroopan maissa, esimerkiksi Saksassa, Daihatsu on ollut jo pitkään useana eri mallina saatavana. Vuonna 2013 tapahtuvaksi arvellun paluun kova ydin saattaa olla Toyota Yaris, joka on vain Daihatsun logoin koristeltu muunnos samasta autosta.

Daihatsun huhutaan tekevän paluuta Suomen markkinoille. Joissakin Euroopan maissa, esimerkiksi Saksassa, Daihatsu on ollut jo pitkään useana eri mallina saatavana.

Vuonna 2013 tapahtuvaksi arvellun paluun kova ydin saattaa olla Toyota Yaris, joka on vain Daihatsun logoin koristeltu muunnos samasta autosta. Daihatsu on jo pitkään ollut Toyotan tytäryhtiö.

Daihatsulla on kuitenkin muitakin mielenkiintoisia malleja, esimerkiksi pieni 2-paikkainen roadster Daihatsu Copen sekä kompakti, mutta varsin huomiota herättävä tila-auto Materia.

Materia on käytännössä sama auto kuin Yhdysvaltain markkinoilla myytävä Toyota Corolla Rumion. Varsin nimekäs ja tunnettu tuote siis, jonka voisi suomalaisiakin ennustaa kiinnostavan. Auto Bild tutustui Materiaan jo ennakkoon, vaikka sen Suomeen tulosta ei ole varmuutta.

Kooltaan Materia vastaan lähinnä Euroopassa myytävää Toyota Urban Cruiseria. Autossa on mukavasti tilaa, ja takaistuimen siirreltävyys kohentaa tilankäyttöä. Kuljettajan paikalta katsoen huomion herättävät wrap-around –henkinen kojetaulun muotoilu ja panoraama-tuulilasi.

Materiaa liikuttaa 1,5-litrainen turbodieselmoottori, jonka voimat riittävät mainiosti kevyen auton sydämeksi. Vaihteisto on manuaali ja vaihdevipu pitkähkö perinteiseen tyyliin. Oleellisinta Materiassa lienee, että se jättää paikalle ilmestyessään leveän hymyn useimpien kasvoille – tosin osa saattaa sitä myös inhota yhtä kiivaasti.

Ensimmäiset Daihatsu-autot tuotiin Suomeen vuonna 1968, mutta niitä myytiin aluksi vain hyvin pieniä määriä. 1980-luvulla Daihatsu tuli tutummaksi, vaikkakin japanilaisista automerkeistä se oli koko ajan pienin.

Suomessa myytiin henkilöautomalleja Charade, Charmant ja Applause, Feroza- ja Rocky -maastoautoja sekä pientä 850-pakettiautoa.

Daihatsua edusti Maanteho Oy, joka 1990-luvun laman kourissa luopui Daihatsun maahantuonnista.

Scan-Auto yritti vielä tämän jälkeen myydä merkkiä, mutta lopetti ponnistelut vuonna 1993.

Suomessa oli Daihatsu-autoja vuoden 1999 lopussa rekisterissä noin 6 100 kappaletta, joista yli puolet oli Charade-mallia. Vuoden 2010 lopulla Daihatsuja oli Suomen rekisterissä vielä vajaat 2000 yksilöä.

Harry Kuurio