Ohoh: Nyt löytyi sympaattinen superharvinaisuus – näitä autoja ei muuten ihan heti tule vastaan!

Kuvissa esiintyvä 1934-mallinen Skoda Popular Sport Aerodynamic on melkoinen autoharvinaisuus, joka on peräti kaupan Saksan Dresdenissä. Hintapyyntö pikkuautolle on sattumoisin korkeat 99 000 euroa, mutta yksilö on paljon erikoisempi kuin äkkiseltään päällepäin saattaa näyttää...

Sinisiä 1934 Skoda Popular Sport Aerodynamiceja ei ihan heti tule vastaan, mutta nyt sellainen on hankittavissa eräällä automyyjällä Dresdenissä. Autossa on 44-hevosvoimainen nelisylinterinen ja 995-kuutioinen moottori.
Yksilö on kuvista päätellen hyvässä peruskunnossa ja valmis seuraavaan ajokauteen. Sähkönsininen väri särähtää tosin pahasti silmään; sillä ei toki ole mitään tekemistä alkuperäisen kanssa.
Autoyksilön mukana tulevat tšekkiläiset paperit sekä tšekkiläinen veteraaniautopassi. Aiempi (toinen) omistaja asui Tšekin Pilsenissä, jossa auto vietti 18 vuoden ajan autotallissa.
Nyt olisi ainutlaatuinen tilaisuus tällaisen harvinaisuuden hankkimiseen. Hinta tosin on suolainen ja esimerkiksi maalaus on palautettava alkuperäisen mukaiseksi.

Auton nykyinen omistaja ei kommentoi kysymystämme sähkönsinisestä koriväristä ja punaisesta sisäverhoilusta, jotka eivät ole alkuperäisiä.

Jutun todellinen pointti on kuitenkin siinä, että tällaisia kauniilla Aerodynamic-korilla varustettuja Skoda Populareja valmistui tiettävästi ennen toista maailmansotaa vain seitsemän kappaletta.

Skoda Popular Sport Aerodynamic ei juurikaan muistuta lähtökohtaansa, tavallista Popularia, vaan avian kuten toinen Skodan sen aikainen erikoismalli, Popular Sport Monte Carlo, tämäkin muistuttaa tietyllä tavalla muotoilultaan Bugatti Atlanticia.

Senkään takia tällaisen auton hankkimista omaan harrastetalliin tuskin kannattaisi jättää tekemättä.

Heitämme vielä pari pientä ihmettelyn aihetta: Popular Sport Aerodynamicissa väitetään olevan kilpa-automaisesti vaihteistoakseliratkaisu sekä putkirunko. Ja koska pikkuauto painaa vain noin tuhat kiloa, se kykenee 100 km/h huippunopeuteen.

Tosin sivuventtiilinelosen ilmoitettu 44 hv teho vaikuttaa erikoiselta, sillä koneen tehokkain versio tuotti vain 27 hevosvoimaa. Vastaavasti Popular 1100:n ja 1101:n isompi 1089-kuutioinen nelikko kehittää 32 hevosvoimaa.

Joka tapauksessa lisää kuvia autosta löytyy täältä.