Ohoh: Onko tässä odotettu 2015 VW Passat?

Uuteen Passatiin on luvassa taloudellisia ja huipputehokkaita moottoreita, hybridiversio sekä runsaasti uusia avustinjärjestelmiä.

Flyygelipeiton alla on hyvä hymyillä. Uusi Passat esitellään Pariisin autonäyttelyssä. Luvassa on muun muassa 240 hv turbodiesel.

Kahdeksannen sukupolven VW Passatin avulla aiotaan ottaa takaisin menetetty maaperää.

Virallisesti uusi Passat esitellään vasta syksyllä Pariisin autonäyttelyssä, mutta jo nyt on kerrottu ensimmäisiä teknisiä yksityiskohtia.

Tulevat Passatit ovat versiosta riippuen jopa 85 kiloa aiempaa kevyempiä.
Erityistä huomiota kiinnitetään uusiin moottoreihin, joissa kohokohtana erottuu kaksilitrainen turbodiesel.

Sen tehoksi mainitaan 240 hevosvoimaa ja suurimmaksi vääntömomentiksi 500 Nm.

Kyseessä onkin voimakkain koskaan tarjottu Volkswagenin nelisylinterinen turbodiesel, joka sedanissa kuluttaa tehtaan mukaan vain noin viisi litraa sadalla.

Uuden Passatin akseliväli kasvaa entiseen nähden, joka merkitsee lisää jalkatilaa takaistuimella.

Kattolinja vaikuttaa flyygelipeiton alla tyylikkäältä ja tavaratila vaikuttaisi mittavalta.

Diesel-Passatiin kuuluvat vakiona seitsemännopeuksinen DSG-automaattivaihteisto sekä neliveto.

Lisäksi tarjolla tulee olemaan uusi Passat-hybridi. Ladattavassa hybridiautossa on 156 hv suorasuihkutus-bensiinimoottorin parina 109-hevosvoimainen sähkömoottori.

Pelkällä sähköllä luvataan 50 km toimintamatka.

Polttoaineen kulutusluvut VW paljastaa vasta auton tyyppikatsastuksen jälkeen ensi vuoden puolella.

Passatiin tulee uudet valoja. Edessä auton päiväajovalot vilkkuvat vaihdettaessa suuntaa, ja  valkoiset LED-ajovalot voivat palaa myös keltaisina.

Huippuversiossa on vaakasuorat takaparkit, mutta jarruvalot syttyvät parempaa huomioastetta tavoitellen pystysuuntaisina.

Erilaiset avustinjärjestelmät tekevät Passatilla ajamisesta entistä turvallisempaa ja mukavampaa. Liikenneruuhkassa jonoavustin seuraa liikennettä 60 km/h saakka ja tunnistaa hätätilanteessa, jos kuljettaja ajaa ajoradalta hallitsemattomasti ulos.

Hätäjarrutusassistentti kykenee jopa pysäyttämään ajoneuvon kokonaan sekä kytkemään hätävilkut toimintaan.

Kaupunkiajossa vastaavanlainen avustin estää automaattisesti jarruttaen peräänajot

Passatin matkustamossa on ensi kertaa tarjolla HUD-näyttö (Head-Up Display), jossa tarvittavat tiedot projisoidaan erilliselle levylle tuulilasiin.

Konsolissa on valinnainen 12,3 tuuman näyttöruutu.

Versiosta riippuen voi kuitenkin tilata myös perinteisiä analogisia varusteita.
Passatin uudenlaiseen Modular Infotainment käyttöliittymään voidaan kytkeä älypuhelimia ja tabletteka WLANin välityksellä.

Etenkin virka-ajoa suorittavia kuljettajia kiinnnostanee tieto siitä, että autoon pystyy parittamaan samanaikaisesti kaksi puhelinta, esimerkiksi yksityisen puhelimen sekä työnantajan puhelimen.

Kahdeksannen sukupolven VW Passat kohdennetaan Euroopan lisäksi ennen muuta Yhdysvaltoihin ja Kiinaan.