Onko jälleen tulossa uusi päästöskandaali? Salaisia amerikkalaisia asiapapereita tutkitaan.

Saksalainen sanomalehti Bild am Sonntag mainitsi 18. helmikuuta sunnuntaina salaisista amerikkalaisista asiapapereista, joiden väittämän mukaan Mercedes-Benzillä olisi manipuloitu dieselpäästöjen softaa parempien päästöarvojen saamiseksi.

Kuvan automalli ei liity uutiseen.

Sanomalehtiraportin mukaan Mercedes-Benz olisi vajoamassa yhä syvemmälle dieselpäästöskandaalin seurauksena. Stuttgartissa toimivan autonvalmistajan sanotaan myös asentavan moottoreihin erityisohjelmiston dieselpolttoaineiden epäpuhtauksien säätelyyn, kertoi Bild am Sonntag, viitaten Yhdysvaltain tutkintaviranomaisten luottamuksellisiin asiakirjoihin. Erityisohjelmisto väitetään kehitetyn vain tavanomaisten amerikkalaisten päästötestien läpäisemiseksi.

Uusia väitteitä

Asiakirjojen mukaan nk. Bit 15 -toiminto olisi ohjelmoitu siten, että pakokaasujen jälkikäsittely alkaa puhtaasta tilasta 26 ajokilometrin jälkeen. Lisäksi yhdysvaltalaiset tutkijat ilmoittivat Bild am Sonntagin mukaan toisesta epäilyttävästä ominaisuudesta, joka juontui ajoneuvon ohjausjärjestelmään. Tämä ns. Slipguard tunnistaa nopeus- tai kiihtyvyysarvojen perusteella, onko ajoneuvo dynamometrissä vai ei.

Softatyötä jo ennen Volkswagenin dieselpäästöskandaalia

Sanomalehden mukaan asiakirjat osoittavat myös Mercedes-Benzin työntekijöiden epäilleen jo ennen VW:n dieselpäästöskandaalia, pystyisikö merkki noudattamaan Yhdysvaltain tieliikennetesteihin liittyviä lakeja. Näin ollen yhtiön sisäiset mittaukset olisivat osoittaneet Mercedes-mallien ylittäneen typen oksidien raja-arvot tieliikenteessä huomattavasti.

Mitkä ovat mahdolliset seuraukset?

Jos todiste laittomasta softasta pitäisi paikkansa, on olemassa riski Yhdysvaltain viranomaisten asettamasta syytteestä sekä mahdollisista rangaistuksista liittyen USA:n ympäristölainsäädännön rikkomiseen, sekä valtavasta imagohaitasta premium-merkille Yhdysvalloissa. Tällä hetkellä mistään sellaisesta ei kuitenkaan ole kyse. Viimeisimmässä vuosikertomuksessaan yhtiö kuitenkin varoitti, että Yhdysvaltain viranomaiset, jotka olivat tutkineet asiaa jo jonkin aikaa, saattaisivat pitää päästönhallintatoimia yhtä laittomina kuin muitakin autonvalmistajia koskien. Asialla saattaisi olla merkittäviä vaikutuksia Mercedes-Benzin tulokseen sekä merkin maineelle.

Mitä Mercedes-Benziltä vastataan?

Mercedes-Benzin tiedottaja sanoi sunnuntaina valmistajan tehneen yli kahden vuoden ajan yhteistyötä Yhdysvaltain viranomaisten kanssa. ”Viranomaiset ovat tietoisia asiakirjoista, eikä niistä ole valitettu.” Mercedes-Benziltä ei kommentoida käynnissä olevan tutkimuksen yksityiskohdista, koska Yhdysvaltain oikeusministeriön kanssa on sovittu täydellisestä luottamuksellisuudesta. Lisäksi tiedottaja viittasi viime viikolla julkaistuun vuosikertomukseen, joka sisältää ”kattavan esityksen ja selityksen oikeudellisista menettelyistä sekä niiden nykyisestä arvioinnista Mercedes-Benzin näkökulmasta.”

Zetsche: ”Ei manipulointia.”

Mercedes-Benzin pääjohtaja Dieter Zetsche on korostanut toistamiseen lähes kahden ja puolen vuoden ajan VW:n dieselpäästöskandaalin alkamisen jälkeen, ettei Mercedes-Benzin moottoreita ole manipuloitu. Mercedes-Benz joutui VW:n päästöskandaalin vanavedessä Yhdysvaltain ja Saksan tutkijoiden valokeilaan. Tällä hetkellä Saksan liittotasavallan moottoriajoneuvojen vakuutuslaitos epäilee Mercedes-Benzin asentaneen Vitoihin laittoman päästöjen vähennyslaitteen.

Onko tilanteessa yhtenevyyksiä VW:n dieselpäästöskandaaliin?

Tämä ilmenee vasta myöhemmin tutkimuksissa ja tarkistuksissa, eikä se ole vielä selvää. Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto (EPA) paljasti syyskuussa 2015 Volkswagenin dieselpäästöskandaalin. Ennennäkemättömiin mittasuhteisiin kohonnut teollinen skandaali on maksanut Volkswagenille tähän mennessä jo runsaat 20 miljardia euroa.