Onko Sesto tekemässä komean paluun?

Frankfurtin kansainvälisen autonäyttelyn juuri käynnistyttyä Lamborghini esitteli osastollaan huimaa Gallardo LP 570-4 Super Trofeo Stradalea toimitusjohtaja Stephan Winkelmannin johdolla. Winkelmannilla oli kuitenkin vielä väkevämpi kortti hihassaan: hän ilmoitti että Lamborghinin ultrasuorituskykyinen Sesto Elemento – kuudes elementti – tulee tuotantoon.

Frankfurtin kansainvälisen autonäyttelyn juuri käynnistyttyä Lamborghini esitteli osastollaan huimaa Gallardo LP 570-4 Super Trofeo Stradalea toimitusjohtaja Stephan Winkelmannin johdolla. Winkelmannilla oli kuitenkin vielä väkevämpi kortti hihassaan: hän ilmoitti että Lamborghinin ultrasuorituskykyinen Sesto Elemento – kuudes elementti – tulee tuotantoon.

Kyseessä on todellinen teknologinen mielenosoitus, josta saatiin esimakua vuosi sitten Pariisin autonäyttelyssä. Nyt konseptista tehdään siis tuotantomalli. Sesto Elemento edustaa tulevaisuuden superurheiluautoja Lamborghinin manifestin mukaisesti: kehitystyö keskittyy käsiteltävyyden ja kiihtyvyyden ympärille. Myös auton keveys on yksi avaintekijöistä, jonka tärkeys korostuu jatkossa entisestään. Sesto Elemento tulee painamaan alle tonnin – tarkemmin ilmaistuna 999 kiloa.

Auton voimansiirto on otettu suoraan merkin rataversioista, ja tehosta (570 hevosvoimaa) vastaa erittäin herkästi reagoiva V10-moottori. Ajo-ominaisuuksien pohjana on Lamborghinin nelivetojärjestelmä. Poikkeuksellisen auton teho-painosuhde on hätkähdyttävä: vain 1,75 kiloa yhtä hevosvoimaa kohden. Niinpä Sesto Elemento kiihtyy 0-100 km/t ällistyttävässä 2,5 sekunnissa. Huippunopeus lähennellee 350 km/t. Auton korirakenne on komposiittimateriaaleista ja hiilikuidusta luotu, erittäin kevyt ja vahva itsekantava monokokki.

Autoa valmistetaan aluksi piensarjana vain 20 yksilöä, jotka lienevät pian myös jo myyty kansainvälisille markkinoille. Toimitukset alkavat vuoden 2013 alussa.

Harry Kuurio