Onko tässä maailman rumin tila-auto – päätä itse

Suomessakin 1990-luvulla käväissyt SsangYong on myynnissä Saksassa, jossa se lukeutuu eksoottisiin merkkeihin. Vahvuudet ovat silti kovat.

Rodius- tila-autojen historia on poikkeuksellisen erikoinen. Alun perin britti Ken Greenleyn muotoilema malli lanseerattiin alkujaan vuonna 2004, jolloin se sai autolehdistöltä tuota pikaa "maailman rumimman auton" tittelin.

Ensimmäinen facelift saatiin 2007, mutta se ei parantanut tilannetta. Myynti takkuili ja tuotanto lopetettiin viimein vuoden 2011 joulukuussa.

Tämän jälkeen Rodiusin taru ei suinkaan päättynyt, vaan malli lanseerattiin yllättäen uudelleen heinäkuussa 2012.

Uudessa Rodius Euro -mallissa on Mercedes-lisenssillä valmistettu e-XDi200-turbodiesel (155 hv ja 360 Nm) ja vaihteistoksi saa Mercedes-Benzin 6-portaisen manuaalin tai 5-nopeuksisen automaatin.

Rodius-nimi ympättiin kätevästi kahdesta sanasta "Road" ja "Zeus", jotka tarkoittavat tietä ja ukkosenjumalaa.

Omintakeisesti muotoillut korealaismallit eivät miellytä jokaisen katsojan silmää, mutta SsangYongeilla on Saksan markkinoilla ainakin yksi erittäin merkittävä etu: ne tarjoavat paljon autoa rahalle.

Uusin SsangYong Rodius -tila-auto (pituus 5,13 metriä) on hyvänä esimerkkinä. Sen uusin facelift maksaa Saksassa alkaen 22 490 euroa (Crystal-versio).

Kyseessä on kuitenkin seitsemänpaikkainen tila-auto, joka tarjoaa kuljetustilaa huimat 875–3146 litraa.

Erikoista on sekin, että Rodius on saatavilla jopa 9- ja 11-paikkaisena "mellakkabussina". Uusin malli tunnetaan Koreassa nimellä Korando Turismo.

Ainoana turbodieselvaihtoehtona on kaksilitrainen (155 hv ja 360 Nm). Muita moottoreita ei Saksassa tarjota. Käytettyä tila-autoa hakevalle Rodius saattaa olla jossain vaiheessa harkinnan arvoinen tapaus.

Vakion etuvedon ohella saa valinnaisena nelivedon ja Rodiusilla saa vetää ainakin Saksassa 2000 kilon vaunua.

Ajonvakautus, neljä turvatyynyä ja manuaali-ilmastointi kuuluvat Saksan vakiovarustukseen.

Paras varustetaso Sapphire sisältää automaatti-ilmastoinnin, vakionopeussäätimen ja nahkaverhoilun. Seitsemänpaikkaisen hinta starttaa tällöin Saksassa – kiusallisen edullisesta – 29 990 eurosta.