Onko tässä Mazda 6:n muhkea korvaaja?

Mikäli Mazda Takeri -konseptiautosta tulee Mazda 6 -mallin seuraaja, luvassa on häikäiseviä hetkiä. Uutuus erottuisi edeltäjästään täydellisesti ja sisältää käänteentekeviä ratkaisuja.

Mikäli Mazda Takeri -konseptiautosta tulee Mazda 6 -mallin seuraaja, luvassa on häikäiseviä hetkiä. Uutuus erottuisi edeltäjästään täydellisesti ja sisältää käänteentekeviä ratkaisuja.

Nykyinen Mazda 6 on ollut markkinoilla vuodesta 2008. Koittaako pian aika makustella seuraavaa sukupolvea? Tokion autonäyttelyssä (30.11.–11.12.) esiteltävä Takeri-tutkielma vaikuttaa hyvin todenmukaiselta.

Keskikokoisessa sedanissa noudatetaan Mazdan uutta Kodo- eli "Liikkeen sielu" -muotoilua. Vaikka nimitys saattaa kuulostaa Manga-sarjakuvan otsikolta, se merkitsee käytännössä koridesignin korostettua dynaamista otetta.

Sporttisen ulkokuoren alla kiteytyy Mazdan Skyactiv-suunnittelu. Kaikessa pyritään ympäristöystävällisyyteen, olipa kysymys moottoreista, vaihteistoista, alustasta tai korista.

Vaikka Takeri ei ole sarjatuotannossa, sen matkustamosta välittyy asiallisuus yhdistettynä urheilullisuuteen. Mallissa sovelletaan ensi kertaamerkin puitteissa jarrutusenergian talteenottoa. Se muuntaa kineettistä energiaa sähköksi, jota käytetään auton sähkölaitteisiin, jolloin vähennetään moottorin kuormitusta ja säästetään polttoainetta.

Tämä, yhdessä uuden Skyactiv-D -dieselmoottorin, Mazdan i-stop (= Start/Stop) -järjestelmän, entistä kevyemmän rakenteen, etevämmän aerodynamiikan sekä alustatekniikan kanssa mahdollistavat Takerille alhaisen polttoaineen kulutuksen, reippaasta suorituskyvystä ja ajomukavuudesta tinkimättä.

Ensimmäinen sarjatuotantoon päässyt Kodo- sekä Skyactiv-ratkaisuihin perustuva malli esitellään keväällä uuden CX-5:n muodossa.

 

Auto Bild