Onko työmatkasi töyssyinen? Kokeile ajaa maailman huonoimmalla tiellä!

•Kuopat tiessä ovat kasvava ongelma autoilijoille, koska he joutuvat maksamaan kalliisti korjauksista. Vauriot ovat niin pahoja, että hinauspalvelut raportoivat kuoppiin liittyvien avunpyyntöjen huimasta kasvusta.

Fordin testauskeskus Belgiassa testasi maailman pahimpien kuoppien ja muiden haastavien pintojen aiheuttamia vaikutuksia. Lommelin testialueella on 80 kilometriä testiratoja ja yli 100 erityisen haastavaa pintaa, jotka on luotu 25 maan mallien mukaan. Mukana on myös 1,9 km kuoppaista tietä.

Vaarat, kuten kuopat, Belgian graniittilohkareet tai Ranskan mukulakivet, auttavat Fordia testaamaan ja kehittämään innovaatioita, joiden avulla autoista tehdään kestävämpiä. Fordin ajoneuvoissa Euroopassa on nyt saatavana aktiivinen jousitus (Continuous Control Damping), jossa on kuoppien aiheuttamia vaurioita ehkäisevää teknologiaa.

Ford kiinnitti huomiota ongelmaan ja rakensi pirullisen 1,9 kilometrin tien, jonka pintaan on tarkkaan kopioitu pahimpia kuoppia ja muita tienpinnan haasteita eri puolilta maailmaa. Tämän jousitusta rääkkäävän radan tarkoitus on auttaa insinöörejä suunnittelemaan järeämpiä alustarakenteita ja kehittämään uusia innovaatioita, jotka tekevät Fordin autoista kestävämpiä maailman muhkuraisilla teillä.

Tie on osa 80 kilometrin testiratakokonaisuutta Belgian Lommelissa. Siihen on kopioitu kuoppia Euroopasta ja Yhdysvalloista ja se simuloi yli 100 vaaraa aiheuttavaa ominaisuutta 25 maasta eri puolilta maailmaa. Vain kolmen viime vuoden aikana Fordin insinöörit ovat etsineet karmeita tieolosuhteita Itävallasta, Ranskasta, Saksasta, Italiasta, Venäjältä, Espanjasta, Sveitsistä ja Isosta-Britanniasta sekä Aasiasta, Australiasta, ja Pohjois- ja Etelä-Amerikasta.

“Uraisesta kiinalaisesta risteyksestä muhkuraiseen sivukatuun Saksassa, tämä tie yhdistää kurjimmat pinnat, joilla asiakkaamme voivat joutua ajamaan”, sanoi Eric-Jan Scharlee (Durability Technical Specialist) Fordin testialueelta Belgian Lommelista. ”Todellisesta maailmasta löytyvien haasteiden kopioiminen testiratoihimme auttaa meitä kehittämään tulevien ajoneuvojen kestävyyttä haastavissa olosuhteissa.”

Testialueen insinöörit etsivät aina potentiaalisia lisäominaisuuksia koeratoihinsa. He ajavat kuoppien yli jopa 70 km/h nopeudella ja mittaavat maanjäristyksiä tutkivien seismologien käyttämiä laitteita muistuttavilla sensoreilla jousitukseen ja komponentteihin kohdistuvaa kuormitusta ja rasitusta. Testi sisältää niinkin erilaisia pintoja kuin belgialaiset graniittilohkareet, pariisilaiset mukulakivet ja brasilialaiset hidastetöyssyt.

Fordin into varmistaa, että sen autot kestävät maailman kehnoimpia teitä, on johtanut innovaatioihin. Ford on tuonut saataville Euroopan mallistoon Mondeoon, S-Maxiin ja Galaxyyn aktiivisen jousituksen (Continuous Control Damping), jossa on kuoppien aiheuttamia vaurioita ehkäisevää teknologiaa. Teknologia säätää jousitusta, jos se havaitsee pyörän joutuneen kuoppaan, ja suojaa näin jousitusta vaurioilta. Fordin rengaspaineen valvontajärjestelmä (Tyre Pressure Monitoring System) hälyttää, jos rengas puhkeaa, ja ajovakaudenhallintajärjestelmä (Electronic Stability Control) auttaa kuljettajaa säilyttämään auton hallinnan esteenväistötilanteessa.

Kaikki Fordin Euroopan malliston autot testataan Lommelissa, missä Fordin insinöörit ja koeajajat ajavat yli 6 miljoonaa kilometriä vuodessa. Alueen koeajajat ajoivat esimerkiksi uuden Transitin yli 5 000 kertaa radan läpi simuloidakseen kymmenen vuoden rasitusta vain kuudessa kuukaudessa. Testilaitoksessa on myös korkeiden nopeuksien rata, suola- ja mutakylpyjä sekä korkean ilmankosteuden tiloja ruostumistestejä varten. Prototyyppiajoneuvoja ajetaan myös kaikkialla maailmassa lämpötiloissa 40 pakkasasteesta 40 lämpöasteeseen.

“Testaamisen aikana syntyvän datan analysoinnin avulla Ford on pystynyt kehittämään valikoiman edistyneitä ajoa helpottavia laitteita ja muokkauksia suunnitteluun. Nämä edistysaskeleet tekevät autoistamme jatkuvasti turvallisempia ja vahvempia”, Scharlee sanoi.

 

* Kuoppien aiheuttamat avunpyynnöt nousivat neljänneksen

** Euroopan komissio: http://cordis.europa.eu/project/rcn/192281_en.html