Opel GT -konseptiauto: Tältä näyttävät tulevaisuuden Opel-urheiluautot

Opel GT -konseptiauto esitellään ensi kertaa Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuun alussa. Uusi konsepti on täysverinen urheiluauto ja Opel GT:n ja Monza-konseptiauton suora jälkeläinen, joka vie Opelin muotoilufilosofian aivan uudelle tasolle.

Pitkä konepelti, tavaratilan luukun puuttuminen, tuplapakoputket keskellä ja konseptin nimi viittaavat kaikki alkuperäiseen Opel GT:hen.

Muotoilufilosofia kuvastaa Opelin jatkuvaa innovatiivisuutta ja keskittyy tunteita herättävään muotoiluun, jossa kaikki ylimääräinen jätetään pois. Mallissa ei ole esimerkiksi ovenkahvoja eikä ulkopeilejä.

“Otamme Opel GT -konseptin myötä seuraavan askeleen kohti entistä tunteikkaampaa ja suurempaa ajonautintoa. GT-konsepti on osoitus siitä, mitä Opel edustaa tänä päivänä. Olemme itsevarmoja, kunnianhimoisia, innovatiivisia ja haluamme voittaa puolellemme entistä enemmän asiakkaita jokaisella uudella autolla”, sanoi Opel Groupin pääjohtaja tri Karl-Thomas Neumann.

GT-konsepti jatkaa Opel Experimental GT:n filosofiaa

Vuonna 1965 Opel esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä Opel Experimental GT:n, joka perustui Kadett B:n luotettavaan tekniikkaan. Malli esiteltiin vain vuosi sen jälkeen, kun Opel oli perustanut ensimmäisenä eurooppalaisena autonvalmistajana muotoilustudion.

Opel Experimental GT oli ensimmäinen eurooppalaisen autovalmistajan konseptiauto, minkä lisäksi siinä oli sisään kääntyvät ajovalot, täydelliset mittasuhteet eikä mitään ylimääräistä koristelua. Erhard Schnellin suunnitteleman konseptin päällimmäinen tarkoitus oli ottaa kantaa muotoiluun.

Yksi Opel GT -konseptin merkittävimmistä innovaatioista ovat suuret ovet. Ne on integroitu sivuikkunoihin siten, että ikkuna vaihtuu maalipintaan huomaamattomasti.
Tehokas suorasuihkutusmoottori kehittää tehoa 107kW/145 hv ja maksimiväännöksi kerrotaan 205 Nm.

Yleisön reaktiot olivat niin vaikuttavia, että ensimmäiset Opel GT:t tulivat sarjatuotannosta vain kolme vuotta myöhemmin. Tästä alkoi Opel GT -mallin todellinen menestystarina.

GT-konsepti on esimerkki Opelin uraauurtavasta ajattelutavasta. Dynaamista ajettavuutta symbolisoi auton pituussuunnassa jakava ja kokonaisuutta tasapainottava punainen viiva.

Huomiota herättävät punaiset eturenkaat ja rullaluistimien inspiroimat vanteet tuovat mieleen Opelin MotoClub 500 -moottoripyörän, joka oli niin ikään vuonna 1928 varsin avantgardistinen kahdella punaisella renkaallaan.

Tätä yksityiskohtaa lukuun ottamatta konseptilla ei ole paljoakaan linkkejä menneeseen. Pitkä konepelti, tavaratilan luukun puuttuminen, tuplapakoputket keskellä ja konseptin nimi viittaavat kaikki alkuperäiseen GT:hen.

Näitä yksityiskohtia lukuun ottamatta Opel GT-konsepti on kuitenkin itsenäinen eikä siinä ole merkkejä retro-henkisestä muotoilusta.

”Loimme GT-konseptin tavoittaaksemme Opel-brändin rohkean ja tunteisiin vetoavan sisimmän olemuksen. Konsepti on dramaattinen, veistoksellinen ja täynnä innovaatioita – näitä perinteitä aiomme jatkaa. Vuonna 1965 Opel kehitti Experimental GT:n, joka oli kauttaaltaan edistyksellinen auto veistoksellisessa ulkoasussa. On luonnollisesti vaikeaa luoda uudelleen ikoni. Mutta Experimental GT oli aikanaan avantgardistinen, ja GT-konsepti on sitä tänä päivänä – puhdas ja minimalistinen mutta silti rohkea ja ilman kompromisseja. Tämä malli menestyksellinen osoitus jatkuvasti kehittyvästä muotoilufilosofiastamme – ’veistoksellinen taide kohtaa saksalaisen täsmällisyyden’, kommentoi Vice President Mark Adams Design Europelta.

Yksi Opel GT -konseptin merkittävimmistä innovaatioista ovat suuret ovet. Ne on integroitu sivuikkunoihin siten, että ikkuna vaihtuu maalipintaan huomaamattomasti. Sekä kuljettajan että matkustajan on helppo mennä autoon painamalla sähköllä toimivan oven kosketusnäyttöä, joka on integroitu katon punaiseen viivaan.

Myös pidemmillä matkustajilla on riittävästi tilaa auton sisällä. Avattaessa ovien etuosa liukuu pitkälle pyörän kaaren koteloihin. Tämä tilaa säästävä ja patentoitu järjestelmä takaa sen, että ovet avautuvat suureen kulmaan ja on käytännöllinen myös ahtaammilla parkkipaikoilla.

Kaksi pyörän kaarien taakse sijoitettua kameraa varmistavat turvallisen näkymän kaupunkiajossa kahden ohjaamoon sijoitetun ruudun avulla. Uuden järjestelmän ansiosta ulkoisten sivupeilin ja kuolleiden kulmien aika on ohi.

Konseptiauton tuulilasi jatkuu panoraamakattoon asti ja mahdollistaa sen, että autossa olevat voivat nauttia samanlaisesta tunnelmasta kuin irrotettavalla targa-katolla varustetussa autossa.

Eteen pitkittäin sijoitettu turbomoottori ja takaveto

Opel GT:n ja amerikkalaisen urheiluautoikonin Corvetten tapaan moottori on sijoitettu eteen pitkittäin. Auton painopiste on alhaalla ja keskellä, mikä takaa urheilullisen käsiteltävyyden erinomaiset kaarreominaisuudet.

Opel GT -konseptissa on tehokas 1.0-litrainen, kolmisylinterinen, turboahdettu moottori, joka perustuu Adamissa, Corsassa ja Astrassa käytettyyn huippumoderniin kevytrakenteiseen sylinterilohkoon.

Tehokas suorasuihkutusmoottori kehittää tehoa 107 kW/145 hv ja maksimivääntö on 205 Nm. Kulutuslukemia ei vielä ole saatavilla.

Turboahdetun moottorin voima välitetään taka-akselille kuusivaihteisen sekventiaalisen vaihteiston sekä mekaanisen taka-akselin tasauspyörästön lukon avulla. Vaihteita voi käyttää ohjauspyörään sijoitetuilla vaihteenvalitsimilla.

Opel GT -konsepti on takavetoinen, mikä on erityisesti urheiluautoharrastajien mieleen. Kaksipaikkainen ja alle 1 000 kg painava auto on myös varsin suorituskykyinen. Konsepti kiihtyy nollasta 100 kilometrin tuntinopeuteen vajaassa kahdeksassa sekunnissa ja saavuttaa 205 km/h huippunopeuden.

Keulassa huomio kiinnittyy helposti ajovaloihin, joihin on integroitu myös suuntavilkut. Huippumodernin heijastusteknologian ansiosta valot palavat ikään kuin kolmiulotteisesti. Seuraavan sukupolven sopeutuvat LED-ajovalot sopivat täydellisesti tähän teknologiaan.

Opel IntelliLux LED® -matriisivalot takaavat kaukovaloilla ajamisen ilman häikäisemistä. Vastaavat valot tulivat ensi kertaa uuteen Astraan vuonna 2015. Teknologia on palkittu SafetyBest -palkinnolla. Opel GT -konseptissa esitellään tämän älykkään valojärjestelmän seuraava versio.