Opel harkitsee sähköpolkupyörän valmistamista

Opel esitteli tänä vuonna Geneven autonäyttelyssä myös poikkeuksellisen RAD e -tutkielman. Se on futuristinen sähköpolkupyörä, joka täydentää Opelin mukaan saksalaisyhtiön ympäristön huomioon ottavaa tuotestrategiaa.

Opel esitteli tänä vuonna Geneven autonäyttelyssä myös poikkeuksellisen RAD e -tutkielman. Se on futuristinen sähköpolkupyörä, joka täydentää Opelin mukaan saksalaisyhtiön ympäristön huomioon ottavaa tuotestrategiaa.

Opel RAD e on ensimmäinen sähköpolkupyörä, joka on kehitetty autonsuunnittelun ja tuotannon periaatteiden mukaisesti. Siinä on paljon Opelille tyypillistä muotokieltä aina bumerangimaisista linjoista lähtien. Polkupyörään on lainattu piirteitä Amperasta ja viime syksynä Frankfurtin autonäyttelyssä esitellystä RAK e -konseptiautosta.

Opelin sähköpolkupyörässä on 250 watin tehoinen moottori auttamassa polkijaa yhdellä latauksella vähintään 60:n ja enintään 145 kilometrin matkan. Sähkömoottorin voimalla voidaan saavuttaa enintään 25 km/h nopeus. RAD e on tutkielma, joka on otettu kuitenkin jo huomioon Opel Mokkaan saatavassa uudessa pyörätelineessä, missä RAD e voi latautua kuljetuksen aikana.

Mutta miksi Opel alkaisi valmistaa polkupyöriä? Taustalla ovat historialliset seikat. RAD e on tyyliltään muotoiltu muistuttamaan Opelin historian alkuajoista, jolloin yhtiö valmisti menestyksellisesti polkupyöriä. Opelin 150-vuotisjuhlaan liittyen yhtiön muotoilijat kehittivät jälleen polkupyörän, joka on yhtä aikaa historiallisesti merkityksellinen ja tarjoaa samalla vision tulevaisuuteen.

 

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: J. Peltonen