Opel Mokka X: Maastokelpoinen

Ensi viikonloppuna Opel-liikkeissä esiteltävä uusi Opel Mokka X on nyt muodoiltaan rohkeampi ja sisätiloiltaan entistä hienostuneempi. Mukautuva neliveto lisää ajamisen iloa ja on nyt asiakkaiden toiveesta saatavana myös bensiinimoottorin ja kuusiportaisen automaattivaihteiston yhdistelmällä.

Opel Mokka X:n muotoilu viestii rohkeaa asennetta. Etuosa noudattaa Opelin muotoilukieltä etusäleikön ja kaksoissiiven muotoisten LED-huomiovalojen myötä. Linja jatkuu takaosassa, jossa kaksoissiipimuoto toistuu valinnaisena saatavissa LED-takavaloissa. Valinnainen OPC Line Sport Pack etu-, taka- ja sivuhelmoineen korostaa urheilullista ja erottuvaa ulkonäköä entisestään.

Opel Mokka X:n sisustus uudistettiin täysin. Keskikonsolissa on uuden sukupolven tietoviihdejärjestelmä joko 7- tai 8-tuumaisella kosketusnäytöllä. Monia aiemmin erillisillä painikkeilla hallittuja toimintoja käytetään nyt kosketusnäytöllä. Lisäksi mittaristossa olevan infonäytön luettavuutta on parannettu uusilla, 3,5-tuumaisella mustavalko- ja 4,2-tuumaisella värinäytöllä sekä valkoisella valaistuksella.

Mukautuva neliveto uudella kuusiportaisella automaattivaihteistolla

Pieni kaupunkimaasturi on saatavana valinnaisella älykkäällä ja mukautuvalla nelivetojärjestelmällä, jonka auttoi sen edeltäjää voittamaan kaksi Vuoden nelivetoauto-palkintoa Saksassa. Elektronisesti ohjatulla monilevytkytkimellä toimiva järjestelmä voi muuttaa tehonjakoa saumattomasti etu- ja taka-akselin välillä suhteessa 100/0–50/50. Normaalissa arkiajossa se toimii taloudellisena etuvetona.

Neliveto aktivoidaan Opel Mokka X:n seistessä paikallaan pyörien luiston estämiseksi liikkeellelähdössä. Se kytkeytyy huomaamattomasti sekunnin murto-osassa heti kuljettajan painaessa kytkinpoljinta ("aktiivinen tarvittaessa kytkeytyvä järjestelmä").

Ajossa kaikki teho siirtyy etupyörille ja nelivetojärjestelmä kytkeytyy vain ajotilanteen vaatiessa pidon parantamista, erityisesti märällä ja liukkaalla pinnalla. Märällä ja sateisella tienpinnalla tehonjako voi muuttaa aika ajoin. Auton ajotilasta ja tieolosuhteista riippuen tehoa voidaan siirtää taka-akselille. Siten jopa hetkellisissä tilanteissa, esimerkiksi osuttaessa kuoppaan tai jäiseen kohtaan, takapyörille siirretty vääntömomentti antaa parhaan mahdollisen pidon ja vakauden, ja parantaa siten turvallisuuden tunnetta ja ajamisen iloa.

Nelivetojärjestelmä on saatavana tutun 1,4-litraisen (103 kW/140 hv) bensiinimoottorin (NEDC-polttoaineenkulutus: taajama 8,2-8,31 l/100 km, maantie 5,5-5,61 l/100 km, yhdistetty 6,4-6,51 l/100 km; 149-1521 g/km CO2) ja kiitetyn 1.6 CDTI –moottorin (100 kW/136 hv) eli ‘kuiskaavan dieselin’ yhteydessä (NEDC-polttoaineenkulutus: taajama 5,0-5,21 l/100 km, maantie 4,2-4,41 l/100 km, yhdistetty 4,5-4,71 l/100 km; 119-1241 g/km CO2).

Molempien moottorien yhteydessä on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto.

Opel palvelee nelivetoa ja automaattivaihteistoa etsivien asiakkaiden tarpeita yhdistämällä ne uuden sukupolven 1,4-litraiseen ECOTEC® suorasuihkutusturbomoottoriin (112 kW/152 hv, NEDC-polttoaineenkulutus: taajama 7,8-7,91 l/100 km, maantie 5,6-5,71 l/100 km, yhdistetty 6,4-6,51 l/100 km; 148-1501 g/km CO2), joka ensiesiteltiin uudessa Opel Astrassa.

AFL LED-ajovalot ja uusinta tekniikkaa edustava Opel Eye -etukamera

Opel Mokka X:n kehitystyössä noudatettiin jälleen kerran yhtiön strategiaa tuoda innovatiivista teknologiaa kaikkien saataville, minkä seurauksena esitellään älykkäät LED-ajovalot. Uusi AFL LED -järjestelmä mukauttaa ajovalojen toiminnan automaattisesti ajotilanteeseen parhaan mahdollisen valaistuksen varmistamiseksi vastaantulijoita häikäisemättä. Järjestelmässä on yhdeksän toimintoa kuten taajamavalo, maantievalo ja turistitila. Tämä LED-valojärjestelmä korvaa aikaisemman BiXenon AFL+ -järjestelmän.

LED-valon sävy auttaa ihmisen silmää näkemään "oikeat" värit, mikä parantaa visuaalista mukavuutta. Lisäksi valaisinmoduulissa ei ole mekaanisia toimintoja ja se reagoi nopeammin ja tarkemmin. Uudet ajovalaisimet käyttävät vähemmän energiaa ja ovat siten myös ympäristöystävällisempiä.

Uusinta teknologiaa edustavassa Opel Eye -etukamerassa on aiempaa suurempi resoluutio ja parantunut kuvankäsittelyteho, joiden ansiosta sen tukemat toiminnot toimivat aiempaa tehokkaammin, mukaan lukien AFL LED -ajovalojärjestelmän kaukovaloavustin. Liikennemerkkiavustimen tunnistustarkkuus on aiempaa parempi.

Turvavälin näyttö (FDI) tunnistaa edellä liikkuvat ajoneuvot etukameran avulla, ja etutörmäysvaroittimessa on nyt parannettu heijastava LED-varoitusnäyttö. Jos välimatka edellä olevaan ajoneuvoon lyhenee liian nopeasti, tuulilasiin heijastetaan punaiset LEDit. Lisäksi äänimerkki ilmaisee kuljettajalle, että jarrutus on tarpeen.

Kaistavahti aktivoituu automaattisesti yli 60 km/h nopeudessa ja varoittaa kuljettajaa merkkivalolla mittaristossa sekä äänimerkillä, jos kaista vaihtuu tahattomasti.

Uusimman sukupolven IntelliLinkistä ergonomisiin istuimiin

Uuden Opel Astran tavoin Opel Mokka X:ään saa Opel OnStar-palveluavustajan. Kaksi uuden sukupolven IntelliLink-infotainment-järjestelmää esitellään myös ensi kertaa tässä luokassa. IntelliLink tuo älypuhelimien maailman autoon sekä Apple CarPlayn että Android Auton puhelimen projektion avulla (missä saatavana).

Uusi Opel Mokka X tarjoaa luokkansa kärkeä olevan liitettävyyden lisäksi myös vastaavantasoista mukavuutta. Useimpien Opel-mallien tapaan ergonomiset AGR (Aktion Gesunder Rücken = selän terveyttä edistävä järjestö) -testatut ja sertifioidut istuimet ovat ainutlaatuiset luokassaan ja niiden ansiosta pitkät maantiematkat ovat yhtä nautittavia kuin seikkailut karkeammassa maastossa.

Monikäyttöinen katumaasturi tarjoaa vielä yhden mukavuusvarusteen: avaimettoman kauko-ohjauksen ja käynnistyksen. Kuljettajan ei tarvitse painaa nappia avaimessaan auton ovien lukitsemista tai avaamista varten. Avain voi olla taskussa tai laukussa ja lukitus toimii painettaessa minkä tahansa oven tai takaluukun kahvan pientä painiketta. Auto myös käynnistetään ilman avainta.

Opel Mokka X:n hinnat alkavat 22 974 eurosta.