Opelin uusi Insignia GSi sai hinnat

Pian Suomeen saapuvan Opel Insignia GSi -sporttimallin ennakkomyynti on käynnistynyt. Sekä Grand Sport- että Sports Tourer -korimallina saatavan GSi:n hinnat alkavat 54 316 eurosta.

Opel Insignia GSi
Insignia GSi:n saa myös Sports Tourer -farmarina.

Insignia GSi jatkaa Opelin GSi-mallien pitkää perinnettä, joka alkoi vuonna 1984 Manta GSi:stä ja Kadett GSi:stä. Insignia GSi:n hauskuus piilee muun muassa sen älykkäällä voimanjaolla varustetussa nelivetojärjestelmässä, dynaamiseksi säädetyssä alustassa, Brembon optimoiduissa jarruissa ja Michelinin erikoisrenkaissa. Uutta 8-portaista automaattia voidaan käyttää ohjauspyörän siivekkeillä.

Tehokkaat turbomoottorit

Opel on varustanut uuden Insignia GSi:n huippumoottorilla: 2,0-litrainen tuplaturbodiesel (NEDC-polttoaineenkulutus yhdistetty 7,3 l/100 km, yhdistetty CO2-päästö 192 g/km) tuottaa tehoa 210 hevosvoimaa käyntinopeudella 4 000 r/min ja vaikuttavan 480 Nm:n vääntömomentin 1 500 minuuttikierroksella.

GSi Grand Sport BiTurbo kiihtyy satasen nopeuteen 7,8 sekunnissa, ja sen huippunopeus on 233 km/h.

Tehokkaan turboahdetun bensiinimoottorin haluava voi valita 260-hevosvoimaisen 2,0-litraisen (NEDC-kulutus yhdistetty 8,6–8,7 l/100 km, yhdistetty CO2-päästö 197–199 g/km). Bensakoneen suurin vääntömomentti on 400 Nm käyntinopeusalueella 2 500–4 000 r/min, kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 sekuntia huippunopeus 250 km/h.

FlexRide-alusta ja neliveto älykkäällä voimanjaolla

Lyhyemmät jouset madaltavat GSi:tä perusversioon verrattuna kymmenen milliä. Vakiovarustukseen kuuluva sähkösäätöinen FlexRide-alusta mukauttaa iskunvaimentimet ja ohjauksen sekunnin murto-osissa; ohjainlaite muuttaa myös kaasupolkimen vastetta ja kahdeksanportaisen automaattivaihteiston vaihtamispisteitä.

Kuljettaja voi valita normaaliasetuksen sijaan tour- tai sport-ajotilan. Ohjauksen ja kaasupolkimen vaste muuttuu valitun ohjelman mukaan. GSi:ssä on myös erityinen competition-tila, joka aktivoidaan ajonvakautuksen painikkeella. Kaksoispainallus antaa taitavalle kuljettajalle lisää vapautta ja kytkee luistoneston pois.

Voimansiirron Twinster-nelivetojärjestelmä älykkäällä voimanjaolla on ihannepari GSi:n sport-alustalle. Tämän segmentissään ainutlaatuisen järjestelmän taka-akselin tasauspyörästö on korvattu kahdella monilevykytkimellä, joilla säädetään molempien takapyörien vääntömomenttia yksilöllisesti sekunnin murto-osissa. Ajotilanteesta riippuen pyörien kiihtyvyys on yksilöllinen, olosuhteista ja tien pinnasta riippumatta.

Opelin kehittämä urheiluistuin

Opelin AGR-sertifioidussa urheiluistuimessa on kaikki Insignian parhaista istuimista tutut ominaisuudet. Istuimen ominaisuudet viimeistelee korkea selkänoja integroidulla pääntuella. Valittavana on kaksi premium-nahkaverhousta hillityllä GSi-logolla selkänojassa.

Iskuun valmistautuvaa kuningaskobraa muistuttavan istuimen pituutta, syvyyttä, istuintyynyä ja selkänojan kallistusta säädetään sähköllä. Neljään suuntaan säädettävän ristiseläntuen ilmatyynyjä säädetään myös sähköllä. Kaikki nämä säädöt voidaan tallentaa muistiin – vain istuinosan pituus on säädettävä käsin. Tuuletus ja lämmitys on integroitu sekä istuinosaan että selkänojaan. Lisäksi kuljettaja voi nauttia selän hieronnasta.

Bensakoneinen Insignia GSi maksaa Grand Sport -versiona 54 316 euroa ja Sports Tourer -farmarina 56 145 euroa. Dieselin lähtöhinnat ovat 56 570 ja 58 050 euroa.