Pahat pojat: Chevrolet Camaro SS, Dodge Challenger SRT8 ja Ford Shelby GT 500

Näillä kolmella jenkkiautolla on vihainen katse. Olemme pysäköineet Ford Shelby 500:n, Dodge Challenger SRT8:n ja Chevrolet Camaro SS:n luostarin pihalle Baijerissa. Ihmiset katsovat kuitenkin niistä poispäin astellessaan vaieten temppeliin. Ainoastaan lapset eivät malta pysyä hiljaa.

 Kaikki kolme autoa ovat kuin toiselta aikakaudelta. Muistoja ajalta, jolloin oli hienoa, kun autossa oli järjettömän paljon tehoa. Ne eivät ole enää poliittisesti korrekteja, mutta ne tekevät edelleen vaikutuksen esimerkiksi yli 50-vuotiaisiin, jotka voivat nyt hankkia nuoruutensa unelman. Ne ovat tosimiehiä varten.

Oikeastaan ne ovat pyörille nostettuja voimalaitoksia. Mistään ei saa tehoa halvemmalla: yksi amerikkalainen hevosvoima maksaa vain noin 100 euroa ilman autoveroa. Porsche 911 ei pysty kilpailemaan tässä suhteessa.

Shelbyn 550 hevosvoimaa välitetään takapyöriin kuitenkin karusti jäykän akselin kautta. Camaro on sivistyneempi, sillä siinä on takana monivarsituenta. Ja jos Camaron 432 hevosvoiman teho tuntuu liian pieneltä, Edelbrockin mekaanisen ahtimen avulla saadaan 200 lisähevosta. Kun autoon vielä hankitaan jälkiasennettu alusta, suuremmat jarrut ja 22 tuuman renkaat, se pääsee todella oikeuksiinsa.

Kolmikko on nopea ja se kykenee näyttäviin esityksiin. Edellytyksenä on kuitenkin, että kuljettajat osaavat asiansa. Tällaiset autot söisivät pelokkaat kuljettajat elävältä, vaikka niissä onkin kaikki ajonhallintaohjelmat. Jos haluaa itselleen Shelbyn tai vastaavan, täytyy pitää äänekkäistä ja rajuista ajopeleistä. Suurista nopeuksista ja burnouteista.

Camaron ja Shelbyn vaihteistoa käytetään autojen luonteen mukaisesti käsin. Challegerissa on viisiportainen automaatti. Se onkin kolmikon rauhallisin.

Tällaisia jenkkidinosauruksia pidetään usein sukupuuttoon kuolleina. Ne elävät kuitenkin rajumpina ja nopeampina kuin koskaan. Ne tarjoavat käsittämättömän paljon hevosvoimia euroa kohden. Järkeviä ne eivät ole. Mutta pitääkö järki ottaa aina huomioon? On hienoa, että tällaisia autoja vielä valmistetaan.

TEKNISET TIEDOT

Ford Shelby GT 500

V8, mekaanisesti ahdettu, edessä pitkittäin * neljä venttiiliä/sylinteri * kaksi ketjukäyttöistä, kannen yläpuolista nokka-akselia sylinteriryhmää kohden * iskutilavuus 5409 cm3 * suurin teho 410 kW (558 hv)/6200 r/min * suurin vääntömomentti 692 Nm/4250 r/min * takaveto * kuusiportainen käsivaihteisto * renkaat 255/40 ZR 19 edessä ja 285/35 ZR 19 takana * pituus/leveys/korkeus 4780/1880/1410 mm * polttoainesäiliö 61 l * 0–100 km/h 5,0 s * huippunopeus 270 km/h * kulutus (EPA)  13,7 l (95E)/100 km

Dodge Challenger SRT8 (2010)

V8, mekaanisesti ahdettu, edessä pitkittäin * kaksi venttiiliä/sylinteri * keskelle sijoitettu, ketjukäyttöinen nokka-akseli * iskutilavuus 6059 cm3 * suurin teho 317 kW (431 hv)/6200 r/min * suurin vääntömomentti 569 Nm/4800 r/min * takaveto * viisiportainen automaattivaihteisto * renkaat 245/45 ZR 20 edessä ja takana * pituus/leveys/korkeus 5025/1925/1450 mm * polttoainesäiliö 72 l * 0–100 km/h 4,9 s * huippunopeus 270 km/h * kulutus (EPA)  15,4 l (95E)/100 km

Chevrolet Camaro SS (vakio)

V8, edessä pitkittäin * kaksi venttiiliä/sylinteri * keskelle sijoitettu, ketjukäyttöinen nokka-akseli * iskutilavuus 6162 cm3 * suurin teho 318 kW (432 hv)/5900 r/min * suurin vääntömomentti 569 Nm/4600 r/min * takaveto * kuusiportainen käsivaihteisto * renkaat 245/45 ZR 20 edessä ja 275/40 ZR 20 takana * pituus/leveys/korkeus 4835/1920/1375 mm * polttoainesäiliö 72 l * 0–100 km/h 4,5 s * huippunopeus 250 km/h * kulutus (EPA)  13,7 l (95E)/100 km

Auto Bild