Päivän hilpein uutinen: Strutsinsulista tehty pölyhuisku!

Strutsinsulkia käytetään luomaan tasainen maalipinta uuteen Galaxyyn, Mondeoon ja S-Maxiin. Jokainen auto saa strutsinsulkakäsittelyn, jolla poistetaan kaikki pöly autojen pinnoista ennen kuin ne maalataan.

Naaraspuolisen strutsin sulat ovat jopa 76 cm pitkiä, ne painavat vain 3 grammaa ja kestävät jopa 5 vuotta. Auto kulkee samantyyppisen rakennelman läpi kuin jos se olisi autopesussa, mutta näin poistuu staattinen sähkö, jolloin pienet hiukkaset eivät tartu auton pintaan. Irtoava pöly imetään pois.

Strutsinsulkia käytetään osana laatuprosesseja tehtaalla, jossa valmistetaan kuutta eri Ford-mallia ja josta rullaa uusi auto ulos joka neljäskymmenes sekunti. T

Tehtaalla on käytössä alansa ensimmäisiä tuotantotekniikoita, joiden avulla varmistetaan ensiluokkainen laatu, kuten maalipintojen virheet havaitseva digitaalikamerajärjestelmä, audiojärjestelmän testaus ja virtuaalinen ajotesti kuljettajaa avustavien toimintojen testaamiseen.

Naaraspuolisen strutsin sulat ovat jopa 76 cm pitkiä, ne painavat vain 3 grammaa ja kestävät jopa 5 vuotta. Auto kulkee samantyyppisen rakennelman läpi kuin jos se olisi autopesussa, mutta näin poistuu staattinen sähkö, jolloin pienet hiukkaset eivät tartu auton pintaan. Irtoava pöly imetään pois.

“Pienen pienten pölyhiukkasten pois saaminen ennen maalausta parantaa merkittävästi lopputulosta. Strutsinsulkien käyttäminen on täydellinen ratkaisu hiukkasten poistamiseen niiden ainutlaatuisen rakenteen ja kestävyyden ansiosta”, kertoo Dirk Hölzer (Chief Paint Engineer, Ford of Europe).

Ford on investoinut vuodesta 2011 lähtien 2,3 miljardia euroa Valencian tehtaan laajentamiseen ja parantamiseen. Nykyisellään tehdas on yksi maailman edistyksellisimmistä, joustavimmista ja tuottavimmista autotehtaista koko maailmassa.

Sieltä valmistuu tänä vuonna 400 000 autoa ja siellä valmistettavat mallit ovat S-MAX, Galaxy, Kuga, Transit Connect, Tourneo Connect ja Mondeon kaikki kolme korimallia sekä Hybridi ja Mondeo Vignale. Strutsinsulkia käytetään myös Flat Rockin kokoonpanotehtaalla Michiganissa, Yhdysvalloissa, jossa valmistetaan kaikki Ford Mustangit.

Jokainen Ford Mondeo Vignale -ajoneuvo viimeistellään käsityönä kuuden ihmisen toimesta uudessa Vignale-keskuksessa. Ihmissilmien lisäksi käytössä on uusinta laser- ja kamerateknologiaa, kun koko auto korista ja osien yhteensopivuudesta lähtien maalipinnan viimeistelyyn asti tutkitaan tarkasti. Kaikkiaan mallille tehdään 100 laaduntarkastustoimenpidettä.

Tarkkuuteen ja yksityiskohtien hiomiseen panostetaan todella paljon. Jokaisen auton maalipinta kiillotetaan käsin täydellisen lopputuloksen aikaansaamiseksi. Autossa on 40 laserleikattua nahkaista osaa, joiden jokainen tikkaus tarkistetaan. Niiden tulee istua täydellisesti.

“Valencian tehtaastamme on tullut todellinen alan huippulaitos joustavuuden, tuottavuuden ja laadukkaan tuottamisen näkökulmasta”, kertoo Barb Samardzich (Chief operating officer, Ford of Europe). “On uskomatonta ja myös ennennäkemätöntä nähdä ylellisen Ford Mondeo Vignalen kulkevan samaa tuotantolinjaa Kugan ja Transit Connectin kanssa.”

Strutsinsulkakäsittelyn jälkeen on vuorossa auton maalaus, joka alkaa pohjatöillä, eikä pintaa tarvitse lämpökuivattaa vaiheiden välillä. Tällä toimenpiteellä pystytään vähentämään prosessin aiheuttamia CO2-päästöjä 15–25 prosenttia. Korroosionestopäällyste, vettä hylkivä tiivistysaine ja lopulta maalipinta laitetaan näiden kerrosten päälle ja lopulta kuivatetaan 180 asteessa.

Pienimmilläkin lämpötilan tai kosteuden muutoksilla voi olla vaikutusta maalausprosessiin.

Valencian tehtaalla on käytössä Fordin patentoima järjestelmä, joka havaitsee maalausvirheet. Järjestelmä kokoaa yhden kuvan 3 150 ottamastaan digitaalisesta kuvasta, jotka on otettu autosta loistevalojen alla. Järjestelmä vertaa kuvaa täydelliseen malliin ja osoittaa kohdat, jotka tulee korjata välittömästi.

“Monimutkaiset muodot ja kulmat vaikeuttavat mahdollisten korjattavien kohtien löytämistä paljaalla silmällä. Järjestelmämme löytää pienimmätkin epäkohdat, ja ne voidaan korjata saman tien”, Hölzer kertoo.

Fordin ajoneuvot käyvät läpi laajat laaduntarkistukset kokoonpanoprosessin kaikissa 34 vaiheessa. Kuuden mallin tuotantolinjoilla kulkee 18 000 eri komponenttia.

Viimeisessä vaiheessa laaduntarkkailuryhmät käyvät käsin ja erilaisin mittalaittein läpi koko auton: istuvatko kaikki peltien saumat oikein ja menevätkö ovet kiinni niin kuin niiden pitäisi.

Yhä useammat autolla matkustavat käyttävät esimerkiksi älypuhelimia musiikin kuunteluun autossa. Tätä varten Ford on kehittänyt alan ensimmäisen testin, jolla varmistetaan, että musiikki kuulostaa SYNC-järjestelmän kautta samanlaiselta kuin se tulisi CD:ltä tai radiosta.

Jokainen Valencian tehtaalla valmistettu auto koeajetaan 300 metriä pitkällä radalla. Silloin kuunnellaan, että kaikki auton sisälle kuuluvat äänet ovat sellaisia kuin niiden pitää ja että kaikki osat istuvat tiukasti ja turvallisesti.

Maalipinta tarkistetaan vielä kertaalleen ja auton päälle ruiskutetaan vettä 1,2 barin paineella usean minuutin ajan. Tällä varmistetaan, että ovien ja ikkunoiden tiivisteet eivät vuoda.

Joka päivä tietty määrä autoja valitaan satunnaisesti tarkempiin testeihin. Autoilla ajetaan mm. vedessä. Nelivedolla varustetuille autoille on omanlaisensa testi.

Jos autossa on kuljettajaa avustavia teknologioita, kuten kaistavahti tai kaistanpitoavustin, niiden toimivuus tarkistetaan jo tuotantovaiheessa virtuaalisin testein.

Ford käyttää hienostuneita materiaaleja ja tuotantotekniikoita tehdäkseen autoistaan lujempia ja turvallisempia, mutta samaan aikaan kevyempiä ja ympäristöystävällisempiä.

Tarkka laser-hitsaus mahdollistaa erittäin lujan teräksen ja kevyiden materiaalien, kuten magnesiumin käyttämisen luotaessa auton aerodynaamista rakennetta. Perinteiseen teräkseen verrattuna painoa saadaan alemmaksi noin 40 prosenttia.