Pakkaset kovenevat – katso tästä 5 arvokasta vinkkiä talviautoilijalle

Kovenevat, Siperiasta saapuvat pakkaset asettavat autoille erityisen ankaria vaatimuksia. Jos akku on heikko tai moottoriöljy kulunutta, on luvassa lähes varmasti käynnistysongelmia – viimeistään sitten, kun pakkaslukemat alittavat -20 astetta.

Kovenevat, Siperiasta saapuvat pakkaset asettavat autoille erityisen ankaria vaatimuksia. Jos akku on heikko tai moottoriöljy kulunutta, on luvassa lähes varmasti käynnistysongelmia – viimeistään sitten, kun pakkaslukemat alittavat -20 astetta.

Kolmenkymmenen asteen ja sitä alemmilla lukemilla moottoria ei ilman esilämmitystä periaatteessa kannattaisi käynnistää ollenkaan, koska sen yksikin kylmäkäynnistys, edellyttäen, että se luonnistuu, kuluttaa moottoria helposti ainakin 10 000 ajokilometrin verran! Esilämmitys on siksi tärkeäksi avuksi, mutta yhtä tärkeitä ovat huippuluokan talviöljyt, tehoakku sekä hyvät sytytys- tai hehkutulpat.

Jos haluaa satsata akkuun, joka ei ole kovin arka pakkasilla ja josta riittää potkua, kannattaa hankkia hyytelöakku, Ne ovat tosin erittäin kalliita.

 

TÄSSÄ MUUTAMIA HYVIÄ TALVIVINKKEJÄ:

 

1. Miten saan laiskasti käyntiin lähtevään dieselmoottoriin lisää eloa?

Moottoriöljy kannattaa kovilla pakkasilla vaihtaa sellaiseen, jolla on alhaisempi viskositeetti. Tällöin moottori jaksaa käynnistystilanteessa lähteä terhakammin käyntiin. Lisäapua käynnistyvyyteen voi järjestää vaihtamalla vanhat hehkutulpat uusiin sekä vaihtamalla uuden, talvikäyttöön riittävän tehokkaan akun.

2. Jos ajan E85-polttoaineella, miten se suhtautuu koviin pakkasiin?

Etanoli ei kovilla pakkasilla tahdo syttyä yhtä herkästi kuin bensiini. Tämän takia E85-autoissa on yleensä kylmäkäynnistysautomatiikkaa. Ilman automatiikkaa seuraa pakkasilla käynnistysongelmia.

3. Miksi moottorin polttoaineenkulutus kasvaa kylmäkäynnistyksen yhteydessä huikeasti?

Kylmäkäynnistyksen helpottamiseksi sekä katalysaattorin käyttölämpötilan nopeammaksi saavuttamiseksi polttoaineseosta rikastetaan. Kylmäkäynnistyksen yhteydessä myöskään seoksen muodostus tai palaminen eivät ole ihanteellisia. Moottoriöljykin on pakkasella kylmänä paksumpaa, joka aiheuttaa moottorin käynnillä ylimääräistä vastusta. Keskikulutusnäyttö voi alussa kovalla pakkasella näyttää helposti yli sadan litran kulutusta.

4. Mitä minun kannattaa kylmällä moottorilla kovalla pakkasella ajaessani ottaa huomioon?

Jos ja kun moottori on yhä kylmä, sitä ei saa missään nimessä käyttää korkeilla kierroksilla. Moottorin laakerit ja voitelupinnat eivät ole välittömästi käynnistyksen jälkeen vielä kunnollisesti voideltuja, joten kulumisaste on korkea. Jos ajaa säännönmukaisesti lyhyttä pätkäajoa, kannattaa moottoriöljy vaihtaa tavanomaista useammin. Miksikö? Koska moottoriöljyn sekaan saattaa joutua haitallista polttoainetta ja kondenssivettä.

5. Apua! Miksi autoni moottori ei sammukaan liikennevaloissa pakkasilla, vaikka moottori on varustettu Start/Stop -järjestelmällä?

Kun ulkolämpötila on vielä juuri ja juuri plussan puolella, Start/Stop-järjestelmä kytkeytyy automaattisesti pois käytöstä. Useimmissa autoissa moottori pysyttelee vastaavasti käynnissä myös silloin, kun akun jännite putoaa alle 12,4 volttiin.

 

Auto Bild

Kuva: T. Lindström