Palvelu 1 -ostotutkimus 2017: Kokonaistulos edellisvuosien tasoa – kärjenpitäjät vaihtuivat

Auto Bild Suomen Palvelu 1 –ostotutkimuksen tulokset on jälleen julkistettu. Niiden mukaan kauppoihin pyritään aktiivisemmin, mutta asiakkaiden tarpeiden kartoituksessa on puutteita. Tutkimuksen ykköseksi nousi Volvo.

Auto Bild Suomen Palvelu 1 -ostotutkimus toteutettiin nyt jo 13. kerran. Kaiken kaikkiaan kokonaisarvosana parani viime vuodesta kahdeksalla merkillä. Koko maan kokonaistuloksen taso säilyi kuitenkin käytännössä samana kuin viime vuonna.

Volvo nousi tutkimuksen parhaaksi jälleenmyyjäksi. Kokonaisvoittonsa ansiosta Volvo on nyt toinen merkki, joka on tutkimushistorian aikana napannut kolme kertaa ykkössijan. Toinen 13 vuoden aikana kolmeen voittoon yltänyt merkki on Volkswagen.

BMW voitti kahtena edellisenä vuonna, mutta tänä vuonna sen tulos kutakuinkin romahti: BMW:n vuoden 2016 ykkössija vaihtui kymmenenteen sijaan. BMW:n kokonaisarvosanan heikennys oli yhdessä Škodan kanssa joukon suurin: tšekkimerkki putosi jaetulta neljänneltä sijalta sijalle 12. Myös Opelin seitsemän pisteen heikennys kokonaisarvosanassa on huomattava, ja se putosi vuoden 2016 kolmannelta sijalta yhdenneksitoista.

Mercedes-Benz sai suurimman sijaluvun parannuksen, sillä se nousi viime vuoden jaetulta viimeiseltä sijalta kakkossijalle. Yhdessä Volvon kanssa Mercedes-Benzin kokonaisarvosanan parannus oli suurin.

Ohessa Auto Bild Suomessa 12/2017 julkaistu artikkeli kokonaisuudessaan