Nyt on paras uskoa: Tämä auto on yhtä nopea kuin Nissan GT-R!

Millaiselta tuntuu Audi S8 kilparadalla? Koeajoimme 802-hevosvoimaisen, lähes kahden tonnin painoisen MTM-virityspajan virittämän Audi MTM S8 Talladegan Sachsenringin radalla, Saksassa.

Lopputuloksena saatiin 802 hevosvoiman tehot ja 945 Nm maksimivääntö. Molemmat uudet turboahtimet vastaavat paljon vakiota herkemmin kaasun painallukseen ja turboviive jää vähäiseksi.

Kun Hirschin virittämällä Mercedes-Benz C 63 AMG Tracksportilla kellotettiin vuonna 2011 Sachsenringin radalla Saksassa kierrosaika 1:36,11, ei kukaan arvannut, että lukema pistettäisiin vielä paremmaksi.

MTM:n johtaja Roland Mayer otti eräänä päivänä yhteyttä Saksan Auto Bildin toimitukseen ja vihjasi, että heidän virittämänsä Audi S8 kykenisi murtamaan aiemman ennätyksen. Tällöin lehden toimittajat vain kohauttivat olkapäitään, sillä äkkiseltään ajateltuna: miten kahden tonnin painoinen Audi S8 kykenisi päihittämään 1600-kiloisen Mercedes-Benz C 63:n kilparadalla?

Siinä tuskin avittaisivat 800 hevosvoimaa, 900 hevosvoimaa eivätkä edes 1000 hevosvoimaa.

Audi MTM S8 Talladega sai mallinimensä kuuluisan NASCAR-superspeedwayn mukaan. Tuolla radallahan ajetaan 340 km/h keskinopeuksilla. Mayerin S8 ei ole aivan yhtä rivakka, mutta se kykenee 325 km/h huippunopeuteen; se pystyisi kulkemaan 350 km/h, ellei huippuja rajoitettaisi renkaiden säästämisen nimissä elektronisesti.

Audi MTM S8 kiihtyy 0–100 km/h vain 3,1 sekunnissa ja 0–200 km/h ainoastaan 9,9 sekunnissa.

Audi MTM S8 kiihtyy 0–100 km/h vain 3,1 sekunnissa ja 0–200 km/h ainoastaan 9,9 sekunnissa. Kyllä: luitte aivan oikein. Porsche 911 Turbo S ei suoriudu vastaavista juurikaan nopeammin (2,8 s ja 9,6 s).

Roland Mayerin virityspaja asensi 520-hevosvoimaiseen 4-litraiseen V8-moottoriin tehokkaammat turboahtimet ja laittoi auton halkaisijaltaan melkoisen tehovirtausputkiston. Lisäksi muutettiin moottorinohjauselektroniikkaa.

Lopputuloksena saatiin 802 hevosvoiman tehot ja 945 Nm maksimivääntö. Molemmat uudet turboahtimet vastaavat paljon vakiota herkemmin kaasun painallukseen ja turboviive jää vähäiseksi.

Pelkin teholukemin ei kierrosaikaa siis paranneta. Myös 8-portaisen automaattivaihteiston vaihtokohtia muutettiin, toisin sanoen sovellettiin oppeja Audi RS6:n laatikosta, jonka vaihtoajat ovat S8:n vastaavia lyhyemmät.

Sen myötä moottorin suurin kierrosluku kohosi 7000 kierroksesta 7200 r/min tasolle ja auton painopiste putosi samalla aerodynamiikkamuutosten ansiosta joitakin millimetrejä.

Iloisena lisäetuna pyöränkulmat saatiin ratatyylisiksi. S8:ssa seuraa vakiovarusteena taka-akseliston tasauspyörästön lukko, joka Audi RS6:ssa on lisävaruste.

MTM puuttui myös aerodynamiikkaan. Niinpä S8:aan asennettiin keulaan kookkaammat ilmanottoaukot, sivuhelmat ja taakse diffuusorilevy. Eikä tietenkään saa unohtaa valtavan mittaista takaspoileria.
Kun nopeus on 300 km/h, muodostuu hieno yhdistelmä V8-moottorin messuamista, turboahtimien pöhinää sekä muhkeita pakoääniä – onhan pakoputkilla halkaisijaa.

Keraamiset jarrulevyt ovat vastaavat kuin tehtaalta tullessaan, eikä niihin tehdä muutoksia. Renkaina toimivat Michelin Sport Cup 2 -tyyppiset, jotka on asennettu 21-tuumaisille Bimoto-kevytmetallivanteille. Ne auttavat auton pysäyttämisessä sadan kilometrin tuntivauhdista lämpimin jarruin vain 33,6 metrin matkalla.

MTM puuttui myös aerodynamiikkaan. Niinpä S8:aan asennettiin keulaan kookkaammat ilmanottoaukot, sivuhelmat ja taakse diffuusorilevy. Eikä tietenkään saa unohtaa valtavan mittaista takaspoileria.

Jos ja kun MTM S8:lla haluaa ajaa "ajomukavasti", voi asettaa automaattivalitsimen D-asentoon ja ottaa rennosti. Mutta kiihtyvyys unohtuu helposti, joten vilkaisu kierroslukumittariin saattaa paljastaa nopeuksien olevan yllättäen tuplaten sitä, mitä korvien välissä kuvittelisi olevan.

Sachsenringillä jahdataan joka tapauksessa pelkkiä kierrosaikoja. Siellä ei ole aikaa tuijottaa kierrosnäyttöä. MTM:n teami asensi kierrosennätysyritystä varten alle uudet Michelin Cup 2 -katuslicksit, joissa käytetään kylmänä 2,2 barin rengaspaineita.

Meno tuntuu mukavalta jo lämmittelykierroksella, sillä S8 muistuttaa tuntumaltaan enemmänkin R8-mallia. Sitten lyhyt pysähdys, tarkistetaan rengaspaineet… lämpimäksi ajettujen renkaiden 2,6 barista takaisin 2,3 barin tasolle. Sen jälkeen on tuli vapaa!

Kahden tonnin painoinen S8 kiihtyy niin lujaa, että sen voisi kuvitella kiihtyvän vielä puolet nopeammin.

Nollasta kahteen sataan taipuu 9,66 sekuntiin. Kahden tonnin painoinen S8 kiihtyy niin lujaa, että sen voisi kuvitella kiihtyvän vielä puolet nopeammin. Omega-shikaanissa S8 on kymmenesosasekunnin nopeampi verrattuna Hirschin virittämään C 63:een.

Audi S8 ei aliohjaudu, mutta sen sijaan se yliohjautuu miellyttävällä tavalla. Tuntuu aivan siltä kuin ajaisi karting-autoa.

Audi-mutkan jälkeen päästämme Talladegan 802 hevosvoimaa valloilleen. Sokealla mäennyppylällä vauhtia on 180 km/h. Loppusektorilla Michelin-renkaat ovat sisään ajetut, joten viimeiset mutkat sujuvat sananmukaisesti kuin kiskoilla.

Kierrosennätykseksi saadaan 1:35,79 min – sitä lukemaa on neliovisella sedanilla vaikea murtaa!

 

Guido Naumann

 

TEKNISET TIEDOT

Moottori: V8, tuplaturbo

Sijainti: edessä pitkittäin

Venttiilit/nokka-akselit: 4 per sylinteri / 4

Iskutilavuus: 3993 cm3

Syl. halkaisija/iskun pituus: 84,5 x 89,0 mm

Puristussuhde: 9,3:1

Suurin teho kW (hv)/r/min: 590 hv (802)/6000

Suurin vääntö Nm/r/min: 945/1750–5500

Litrateho: 201 hv/l

Vetotapa: neliveto

Vaihteisto: 8-portainen automaatti

Jarrut edessä: 400 mm / sisäpuolisesti jäähdytetyt / rei’itetyt

Jarrut takana: 370 mm / sisäpuolisesti jäähdytetyt / rei’itetyt

Vannekoko: 10,5 x 21 tuumaa

Rengaskoko: 295/30 R 21

Rengasmerkki ja -malli: Michelin Pilot Sport Cup 2

Pituus/leveys/korkeus: 5147/1949/1428 mm

Akseliväli: 2994 mm

Polttoainesäiliö: 82 l

Tavaratila: 520 l

Perushinta Saksassa: 116 900 e

Hinta varusteineen Saksassa: 213 544 e