Peel on maailman pienin auto!

1960-luvun Peelit ovat edelleen maailman pienimpiä autoja. Nykyään ne ovat kalliita harvinaisuuksia. Niitä on alettu kuitenkin valmistaa uudelleen, ja kävimme koeajamassa niitä Lontoossa.

Säilykepurkkia muistuttavat 1960-luvun Peelit ovat edelleen maailman pienimpiä autoja. Nykyään ne ovat kalliita harvinaisuuksia. Niitä on alettu kuitenkin valmistaa uudelleen, ja kävimme koeajamassa niitä Lontoossa.

Faizal Khan seisoo Etelä-Lontoon Learhurst Roadilla, avaa hennon lasikuituoven ja kysyy, miten ajo sujui. Olisi vähättelyä vastata, että ajopeli on ahdas ja epämukava. Todellisuudessa aikuinen ei pysty edes istuutumaan siihen saamatta mustelmia tai vaurioita selkärankaansa. Lisäksi muovikuvun alla tulee niin kuuma, että pyörtyminen uhkaa pian.

 

Peel on surkea auto, ja siitä huolimatta sen kaksi mallia ovat brittiklassikoita. Peel Engineering on viimeisiä autonvalmistajia, jotka ovat vielä brittien omistuksessa. Se tuotti 120 autoa ja nyt se on lähes kuollut. Nyt mallia P50 ja sen isompaa veljeä Tridentiä valmistetaan kuitenkin jälleen. Ja myös myydään. Hinta on punnista muutettuna noin 16 700 euroa. Mikä tätä maailmaa vaivaa?

 

Gary Hillman tietää ainakin jotain brittien hulluudesta. Heidän valmiutensa maksaa suuria summia vähästä tilasta on tehnyt tästä kiinteistövälittäjästä rikkaan. Ja mitä rikkaat miehet tekevät? He keräilevät. Hillmanilla on toimistonsa kellarissa Euroopan suurimman polkuautokokoelman lisäksi kaksi vanha Peeliä. Niiden ostohinta oli aikoinaan 199 euroa, mutta nyt arvo on kohonnut kuusinumeroiseksi. Peeleissä ei ole edes peruutusvaihdetta. Jos halusi vaihtaa suuntaa, piti tehdä ympyrä tai nousta ulos kääntämään auto takapäästä nostamalla.

 

Kun Hillman ja hänen yhtiökumppaninsa Khan ostivat oikeudet merkkiin, he tiesivät, että uusien autojen on oltava vanhojen näköisiä, mutta niiden pitää pystyä hieman parempaan. Siten asiakas voi valita bensiini- ja sähkömoottorin välillä, ja peruutusvaihdekin on lisätty. Muttei sentään liikaa ylellisyyttä kerralla: tuulilasinpyyhkimiä on käytettävä edelleen nupilla – joka pyyhkäisyä varten uudelleen.

 

– Emme puhu replicasta, se vaikuttaisi liian halvalta, markkinoinnista ja myynnistä vastaava Faizal Khan toteaa. Tavaramerkkinä on, että auto on tehty käsin Britanniassa. Peelit valmistetaan Nottinghamissa ja Lontoossa. – Haluamme tehdä niin paljon autoja kuin kysyntää on, Hillman kertoo. Ensimmäisestä 50 kappaleen erästä jo 31 on toimitettu asiakkaille. Khan ja Hillman ovat myyneet tosi-tv-ohjelmassa 30 prosenttia yrityksestään sijoittajalle 90 000 eurolla. He olivat BBC:n lähetyksessä kuin koulupojat raadin edessä.

Matka tällä kääpiökulkuneuvolla on nautinto vain silloin, kun ei välitä hiukkaakaan, mitä saa tehdä ja mitä ei. Esimerkiksi kun hyödyntää sen pienuutta ja ajaa sillä suoraan pubiin. On hauskaa katsella asiakkaiden ilmeitä. He saavat jotain ihmeteltävää juodessaan olutta ennen keskipäivää.

Paluumatkalla alkaa tuntea lihaksissaan, että ohjauspyörää saa kääntää kuin se olisi kassaholvin ovi. Peel kulkee taaksepäin yhtä nopeasti kuin eteenpäinkin. Pysäköiminen peruuttamalla ilman mitään peiliä ja mahdollisuutta kääntyä katsomaan olan yli ei ole pelkästään vaikeata. Se on myös korvia raastavaa, sillä äänekäs piipitys tuntuu varoittavan toimenpiteestä koko Englantia.

Jarruttaminen ei ole sentään ongelma, jos ajaa mallia, jonka nopeus on 8 km/h. Peelissä ei ole jarruja. – Nosta vain jalka kaasulta, niin se pysähtyy kyllä, Khan oli valistanut aiemmin. Se pitää paikkansa.

Enää yksi kaarre edessä, ja lyhyt koeajomme tällä mini-minillä päättyy. On vain varottava, ettei vauhtia ole liikaa, sillä muuten vehje kaatuu. Lopuksi kytken sen pistorasiaan kahdeksaksi tunniksi. En kyllä haluaisi takaisin tähän pyörillä liikkuvaan kidutuskammioon.

Peelistä on tarjolla kaksi sähkökäyttöistä muunnosta. Toisen huippunopeus on rajoitettu hengenvaaralliseen 45 kilometriin tunnissa, ja sitä saa ajaa myös kadulla. Pienempi muunnos, jonka nopeus on noin kahdeksan kilometriä tunnissa, on tarkoitettu lasten käyttöön huvipuistoihin.

Sammutan moottorin ja vedän syvään henkeä. – No, millaista ajo oli? – Hienoa, se oli hauskaa. Sanoinko todella näin? Olen parantumaton valehtelija.

Auto Bild

 

Tekniset tiedot

Peel P50

Yksisylinterinen nelitahtimoottori * iskutilavuus 49 cm3 * teho 2,5 kW (3,4 hv)/6800 r/min * TAI: sähkömoottori * teho 3 kW * kaksi 12 voltin lyijygeeliakkua * takaveto * pituus/leveys/korkeus 1370/1041/1200 mm

Hinta punnista muunnettuna noin 16 700 e

 

 

Peel Trident

Yksisylinterinen nelitahtimoottori * iskutilavuus 49 cm3 * teho 2,5 kW (3,4 hv)/6800 r/min * TAI: sähkömoottori * teho 3 kW * kaksi 12 voltin lyijygeeliakkua * takaveto * pituus/leveys/korkeus 1829/1067/1219 mm

Hinta punnista muunnettuna noin 16 700 e