Pelastakaa maineikas wankel-moottori!

Mazdan huhutaan ja arvellaan päättävän kiertomäntämoottorin eli Wankelin kehittämisen autojensa perinteisenä voimanlähteenä.

Mazdan huhutaan ja arvellaan päättävän kiertomäntämoottorin eli Wankelin kehittämisen autojensa perinteisenä voimanlähteenä.

Vaikka Mazdan seuraavan sukupolven kiertomäntämoottori on ollut kehitteillä jo vuodesta 2007, on liikkeellä useita huhuja, joiden mukaan ainutlaatuisen moottorin elinkaari alkaisi lähentyä loppuaan. Wankelia käytetään Mazdan RX-8 –mallissa, jonka tuotanto päättyy ensi keväänä.

Kiyoshi Fujiwara, Mazdan tuotesuunnittelu- ja voimansiirron kehitysjohtaja, on kertonut että moottorin ympärille todellakin liittyy valtavasti keskustelua liittyen siihen, onko Wankelmoottorilla tulevaisuutta japanilaistehtaan moottoriohjelmissa. Fujiwaran mukaan edistyksellinen teknologia on tärkeä osa Mazdan DNA:ta ja hän edelleen toivoo myös Wankelin olevan osa Mazdan tulevaisuutta.

Mazdalta kerrotaan, että vain yksi asia voi pelastaa Wankelin yhtiön nykytilanteessa: menestys Mazdan uuden SKYACTIV-teknologioiden parissa. Jos polttoainetta säästävät innovaatiot luovat uutta kipinää ja kiinnostusta Mazdan brändiä kohtaan, voisi Mazda ehkä saada tarpeeksi rahaa investoitavaksi kiertomäntämoottoriin. Vaihtoehtoisesti Wankelmoottoria voitaisiin käyttää pidennetyn toimintasäteen sähköautoissa generaattorina.

Teksti ja kuva: Harry Kuurio