Perinneajoneuvorekisteri: Ensimmäiset ajoneuvot valittiin

Asiantuntijalautakunta teki ensimmäiset ajoneuvovalinnat perinneajoneuvorekisteriin 31. elokuuta

Nämä ensimmäiset ajoneuvot edustavat Suomen moottoriliikenteen varhaista historiaa ennen vuotta 1922. Valituksi tulivat kaksi henkilöautoa, kuorma-auto ja moottoripyörä. Valinnat tehtiin saapuneiden hakemusten perusteella ennalta yhteisesti sovittujen kriteerien ja pisteytysjärjestelmän perusteella. Valitut ajoneuvot ovat:

Opel Torpedo vm. 1911 (henkilöauto)

Ford Model T vm. 1914 (henkilöauto)

Rudge Multi vm. 1914 (moottoripyörä)

Republic vm. 1920 (kuorma-auto)

 

Suomalaisittain ainutlaatuisia

Valitut ajoneuvot saivat pisteytyksen viimeisestä, tärkeimmästä kohdasta täydet viisi pistettä, eli jokainen niistä katsotaan Suomessa ainutlaatuiseksi ajoneuvoksi, jonka säilyttäminen on ensiarvoisen tärkeää. Ajoneuvoista laaditaan seuraavaksi Mobiliassa yhteistyössä Museoviraston kanssa virallinen lausunto, jossa käydään tarkasti läpi, mikä niissä tarkalleen ottaen on arvokasta. Lausunnon on tarkoitus sekä ohjata omistajia ajoneuvojen tulevassa huollossa ja kunnostuksessa, mutta myös toimia ohjenuorana museoviranomaisille. Perinneajoneuvorekisteriin kuuluminen katsotaan eduksi Museoviraston kunnostusavustuksia haettaessa ja ajoneuvojen omistajia pyritään tukemaan myös niiden historiaa edelleen tutkittaessa.

Rekisterin kartuttaminen jatkuu

Ensi vuonna perinneajoneuvorekisteri avautuu myös vuosien 1922 ja 1944 välillä Suomessa käyttöönotetuille ajoneuvoille. Kyseessä täytyy olla tieliikenteessä, kilpakäytössä tai maatyökoneena ollut moottoriajoneuvo tai polkupyörä. Ajoneuvon käyttöhistorian tulee olla suomalainen. Haku rekisteriin jatkuu myös vanhemmille ajoneuvoille ja asiantuntijalautakunta käsittelee hakemuksia kahdesti vuodessa.

Asiantuntijalautakuntaan kuuluvat edustajat seuraavista: Museovirasto, Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto, Veteraanimoottoripyöräklubi, Autohistoriallinen Seura, Veteraanikuorma-autoseura, AKK-Motorsport, Automuseoiden neuvottelukunta, Finnish Hot Rod Association, Trafi, Metropolia ammattikorkeakoulu, Suomen Linja-autoharrastajat, Suomen Linja-autohistoriallinen seura, Suomen maanrakennuskoneiden liitto ja Vanhat Velot. Toimintaa koordinoi valtakunnallinen auto- ja tieliikenteen alan erikoismuseo Mobilia.