Peseekö Ferrari 458 Speciale jenkkien Hennessey Ferrari 458:n

Ferrari esittelee Frankfurtin autonäyttelyssä uuden 458 Speciale -version. Erikoismallissa koetaan teknisiä innovaatioita, kuten aktiivista aerodynamiikkaa, joka toteutetaan jatkossa myös muissa Ferrareissa.

Ferrarilla lisättiin moottorin tehoa aiemmasta 570 hevosvoimasta Specialen 605 hv lukemaan.

Eikä siinä kaikki: Ferrari 458 Specialen 4,5-litrainen V8 on tehtaan mukaan maailman tehokkain vapaasti hengittävä kahdeksansylinterinen.

Vertailun vuoksi BMW M5:n 4,4-litrainen V8 kehittää kahdella turboahtimella enintään 575 hv.

Vielä vaikuttavampia ovat 458 Specialen suoritusarvot: Ferrarin tehdas lupaa 0–100 km/h arvoksi tasan kolme sekuntia ja 0–200 km/h katkeaa 9,1 sekunnissa.

Ferrari kehitti tiiviissä yhteistyössä Pininfarinan kanssa korin mukautuvat, liikkuvat aerodynamiikkaelementit etu- ja takaosassa. Ferrari 458 Specialen pitäisi olla ilmanvastukseltaan alhaisin merkin edustaja.

Speciale tekaisi Fioranon testiradalla kierrosajan 1:23,5 min. Vakiolta 458-mallilta kuluu 1,5 sekuntia kauemmin.

458 Specialen perusmallia 80 kiloa alhaisempi omamassa (nyt 1 290 kg) ja 35 hv lisäteho vaikuttavat optimoidun aerodynamiikan kanssa tuntuvasti.

Ferrarilla on nyt ensimmäistä kertaa käytössä elektroninen Side Slip Angle Control (SSC) -järjestelmä, joka määrittää sivuluisun määrän ja vaihtelee pyörien keskinäistä pyörintänopeutta.

Ferrari 458 Specialessa on varta vasten kehitetyt Michelin Pilot Sport Cup 2 -renkaat, jotka on kehitetty tätä mallia varten ratatesteissä.

Ferrarilta ei toistaiseksi haluta paljastaa 458 Specialen hintaa. Tiedossa ei ole myöskään se, valmistetaanko 458 Specialea vain rajallinen määrä.