Peugeot 3008 Auto 2016 -tapahtumassa

Tänä päivänä joka kymmenes uusi auto Euroopassa on C-segmentin SUV.

Keulan ilme viestii voimaa, jopa agressiivisuutta. Full LED –ajovalot ovat vakio- tai lisävarusteena varustetasosta riippuen. Pitkä, lähes vaakatasoon asennettu konepelti jatkuu tuulilasiin asti. Tarkkasilmäiset voivat havaita, että tässä autossa on selviä yhteneväisyyksiä Peugeot HX1-konseptiauton kanssa. Korin vyötärölinja on korotettu.

Uudessa Peugeot 3008:ssa on tarjolla nahkaa, kromia satiinimaisine pintoineen, aitoa tammipanelia ja kangasta. "Home Design" -ajatusmaailma on inspiroinut tekstiilivalintoja ovien sisäpinnoissa, aurinkolipoissa ja kojelaudassa. Kaikki on nykyaikaisen lämminhenkistä.

12.3” suuruinen korkearesoluutioinen digitaalinen heijastusnäyttö grafiikkoineen, animaatioineen ja runsaine yksilöintivaihtoehtoineen maksimoi ajonautinnon. Kuljettajalla on käytettävissään viisi eri toimintoa, joita hallitaan ohjauspyörän kytkimestä. Heijastusnäytön ulkoasun on suunnitellut Peugeot Design Lab.

8’’ kokoinen kosketusnäyttö on kuin keskelle kojelautaa sijoitettu tabletti, joka kapasitiviisten teknologioidensa ansiosta nopeuttaa reaktiokykyä ja parantaa käyttömukavuutta. Kojetaulun keskelle on sijoitettu kuusi pianon koskettimia muistuttavaa keinukytkintä, joiden avulla säädetään tärkeimpiä mukavuus- ja turvatoimintoja kuten radiota, ilmastointia, navigointia, auton asetuksia ja sovelluksia.

Teräksen osuus on selvästi suurempi kuin lasipintojen. Kaikki on toteutettu tyylikkäästi ja sulavalinjaisesti kokonaisilmeen keventämiseksi. Moderni muotoilu jatkuu saumattomasti auton takaosassa. Takalasin alla kulkee kiiltävän musta koristelista, joka integroi opaalit LED-valot kokonaisuuteen. Oman osansa kokonaisuuteen tuovat tutut, kolmea leijonankynnen raapaisua muistuttavat takavalot.

Uuden Peugeot 3008:n sisätilat ovat monin tavoin muunneltavissa. Kaksiosaisena 2/3–1/3 taittuva "Magic Flat" -takaistuin muodostaa tarvittaessa täysin tasaisen lattipinnan. Tavaroiden kuljettamista helpottaa olennaisesti kaksiosaisesti liukuva järjestelmä, joka optimoi tavaratilan koon ja sen vaivattoman käytön. Etumatkustajan istuimen selkänoja on helposti taitettavissa, jolloin tilaa on jopa 3 metriä. Takaistuimen selkänojan käsinojasta löytyy suksiluukku. Käyttömukavuutta lisää omalta osaltaan takaluukku, joka avautuu ja sulkeutuu käsin koskematta heiluttamalla jalkaa takapuskurin alla.

Optimoidun arkkitehtuurinsa ansiosta 3008 :n sisätilat ovat kokoluokan suurimpia. Tavaratila on kooltaan huomattavasti edeltäjäänsä suurempi, 591 l nostokynnyksen ollessa kokoluokkansa matalimpia. Uuden modulaarisen EMP2-perusrakenteen ansiosta uusi 3008 on selvästi edeltäjäänsä kevyempi, painonsäästö 100–120 kg varuste- ja moottoriversiosta riippuen. Peugeot 3008 painaa nyt kevyimmillään 1325 kg (bensiiniversio) ja 1375 kg (diesel). Painoero on keskimäärin 100 kg, varusteversiosta riippuen uuden mallin hyväksi.

Peugeot 3008 SUVin onnistunut arkkitehtuuri ja painon kevennys ovat tärkeitä osatekijöitä kulutuksen ja CO2-päästöjen alentamisen kannalta. Aerodynaamisen muotoilunsa ja optimaalisten ulkomittojensa ansiosta uuden 3008 SCx ilmanvastuskerroin on erinomainen, 0,76 m2.

Uuteen Peugeot 3008 SUV -mallistoon tarjolla olevat voimanlähteet ovat kaikki Euro 6.1 -normin mukaisia tehokkaita, mutta vähäpäästöisiä moottoreita. 1,2 l PureTech 130 S&S -moottorin CO2-päästöt ovat alkaen 115 g/km ja tehokkaimman 1,6 l THP 165 S&S:n (varustettuna EAT6-automaattivaihteistolla) ainoastaan 129 g/km.