Peugeot 308 Hybrid: Tehoa 500 hv ja vääntöä 730 Nm

Peugeot esittelee huomenna alkavassa Shanghain autonäyttelyssä 308 R Hybrid -konseptimallin, jonka takaosa on maalattu mattamustaksi.

Peugeot 308 R Hybrid -konseptiauto kiihtyy 0–100 km/h noin neljässä sekunnissa ja mallin huippunopeudeksi ilmoitetaan elektronisesti rajoitettu 250 km/h.​
Peugeot 308 R Hybrid -konseptiauto kiihtyy 0–100 km/h noin neljässä sekunnissa ja mallin huippunopeudeksi ilmoitetaan elektronisesti rajoitettu 250 km/h.​

Peugeot 308 R Hybridin keulassa näyttävyyttä antavat ennen kaikkea konepellin ja etuspoilerin ilmanottoaukot ja musta jäähdytinsäleikön kehys. Takaosan kookkaat kuuman ilman poistoaukot ja kattospoileri antavat lisää urheilullista ominaisilmettä.

Peugeot 308 R Hybrid on muutoinkin tehty nopeaan ajoon, sillä raideleveys on 80 mm tavallisia sarjatuotantomalleja leveämpi. Ja koska kyseessä on hybridimalli, 308 R Hybridissä on luonnollisestikin neliveto ja tavallista kookkaammat levyjarrut (edessä 380 mm levyt nelimäntäisin jarrusatuloin sekä takana 290 mm levyt).

Polttomoottorina toimii 1,6-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori, jonka apuna on kaksi 115-hevosvoimaista sähkömoottoria.

Peugeot 308 R Hybrid -konseptiauton takaosan kookkaat kuuman ilman poistoaukot ja kattospoileri antavat ja mattamusta väritys korostavat urheilullista ominaisilmettä.​
Peugeot 308 R Hybrid -konseptiauton takaosan kookkaat kuuman ilman poistoaukot ja kattospoileri antavat ja mattamusta väritys korostavat urheilullista ominaisilmettä.​

Järjestelmätehoksi ilmoitetaan 500 hevosvoimaa ja järjestelmän vääntömomentiksi 730 Nm.

Peugeot 308 R Hybrid -konseptiauto kiihtyy 0–100 km/h noin neljässä sekunnissa ja mallin huippunopeudeksi ilmoitetaan elektronisesti rajoitettu 250 km/h.

Kuljettaja voi valita niin sanotun Hot Lap -toiminnon, jolloin kaikki tehot ovat käytössä tai vastaavasti miedomman Road Mode -asetuksen, jolloin ainoastaan toinen sähkömoottoreista on käytössä. Tällöin käytettävissä on 300 hevosvoiman teho ja 400 Nm vääntömomentti.

ZEV-asetuksella auto liikkuu taemman sähkömoottorin voimin, ja tällöin etuakseliston yhteydessä oleva toinen sähkömoottori on käytössä ainoastaan tarvittaessa.

Peter R. Fischer