Peugeot 508 RXH hybridiauto

Uutuudessa yhdistyvät Peugeotin edistyksellisen hybriditekniikan kautta alhainen kulutus ja pienet CO2-päästöt, neliveto sekä hyvistä tiloista ja korkeatasoisesta varustelusta rakentuva ylellinen uusi all road -versio.

Uutuudessa yhdistyvät edistyksellisen hybriditekniikan kautta alhainen kulutus ja pienet CO2-päästöt, neliveto sekä hyvistä tiloista ja korkeatasoisesta varustelusta rakentuva ylellisyys uudeksi Allroad-versioksi.

Vaikka 508 RXH:n lähtökohtana on tavanomainen 508-mallisarja, RXH:lla on täysin oma persoonallisuutensa. Uutuuden erottaa välittömästi jämerästä ulkonäöstä, joka syntyy kookkaiden 18-tuumaisten pyörien, korkean, 50 mm kasvaneen maavaran sekä lokasuojien levikkeiden ja eri näköisen keulan yhteisvaikutuksesta.

RXH:ssa on runsaasti hienoja yksityiskohtia, kuten alumiinin käyttö korissa, LED-päivävalojen uusi ilme ja muusta mallisarjasta erottuva Brun Calern -väri.

508 RXH:n sisustus on sopusoinnussa ulkonäön kanssa korostaen auton yksilöllisyyttä ja ylellisyyttä. Ohjaamossa käytetään korkeatasoisia materiaaleja, kuten harjattua alumiinia ja kuparilla päällystettyjä listoja. Verhoilumateriaalina on laserkaiverruksin koristeltu alcantara. Varustelua voi kuvailla parhaiten toteamalla sen hipovan täydellisyyttä. Vakiovarustelistalta löytyvät mm. älyavain, sähköiset etuistuimet, heijastusnäyttö, panoraamakatto ja navigointi.

Peugeot 508 RXH:ssä voimalinjana on edistyksellinen HYbrid4, jossa yhdistyvät vahva, vähän kuluttava 163 hv (120 kW) kehittävä HDi-dieselmoottori ja 37 hv (27 kW) sähkömoottori. Eteen sijoitettu dieselmoottori ja taka-akselin sähkömoottori on yhdistetty toisiinsa elektronisesti. Maksimivääntö 450 Nm / r/min.

Hybridi suo mahdollisuuden ajamisen vapauteen neljän eri vaihtoehdon välillä. Autolla voi ajaa auto-ohjelmalla elektroniikan ohjatessa valintaa moottorien välillä. Kaupungissa pystyy liikkumaan lyhyehköjä matkoja pelkästään sähkömoottorin avulla.

Auton urheilullisen ohjelman valitsemalla moottoreista otetaan koko ajan käyttöön suurin mahdollinen teho. Liukkaalla ja pahoissa paikoissa voi kytkeä päälle nelivedon, jolloin molemmat moottorit antavat koko ajan voimaansa.

Yhdistetty kulutus on tehtaan mukaan vain 4,2 l / 100 km ja CO2-päästö merkitään alle 109 g/km.

Peugeot 508 RXH esitellään yleisölle syyskuussa 2011 Frankfurtin autonäyttelyssä. Myynti käynnistyy keväällä 2012.

 

Teksti: J. Peltonen

Kuva: tehdas