Peugeot HX 1 Concept - tulevaisuuden tila-auto?

Tila-autot on totuttu näkemään tietynlaisina. Niissä tarvitaan korkeutta, jotta kohtuullisen pituiseen autoon mahtuisi riittävästi ihmisiä ja matkatavaroita. Laaja muunneltavuus ja hyvä näkyvyys kuuluvat myös asiaan.

Peugeotin muotoilututkielma HX1 Concept osoittaa, että tila-auto voi olla matalampi kuin Porsche Panamera (137,3 cm) ja leveä kuin pieni kuorma-auto (199 cm). Pituutta on lähes viisi metriä. Auton mittasuhteet poikkeavat kaikesta siitä, mihin silmä on tähän asti tottunut. Se näyttää eräänlaiselta nelioviselta pystyperä-coupélta – kuin VW Golf olisi joutunut mankeliin.

 

Ovet avautuvat muodinmukaisesti ylös. Muuten autosta ei pääsisi ulos pysäköintipaikalla. Korin keskimmäinen pilari puuttuu. Sisällä on neljä erillisistuinta. Kaksi lisäpaikkaa saadaan etu- ja takaistuimien väliin, koska ne kaikki liikkuvat pituussuunnassa. Takamatkustajien asento on puoliksi makaava.

Eksoottiseen muotoon sopii, että sisätilat ovat ylelliset. Materiaaleina on harjattua metallia, nahkaa ja käsin työstettyä Carraran marmoria. Kuljettajan apuna on useita kosketusnäyttöjä, ja katon lasinauhat pitävät huolen mielenkiintoisista valotehosteista. Matkustajia on käytössään minibaari ja espressokone. Tavaratilan kokoa Peugeot ei ole kertonut, mutta muotoilijat ovat ilmeisesti pitäneet tärkeämpänä pientä ilmanvastusta.

Ohjaamossa on urheiluauton tuntua. Ilmanvastuksen minimoimiseksi takaikkunan ympäristössä on liikkuvia korin osia. Lisäksi jarrut on ympäröity aerodynaamisella kotelolla, kun niiden jäähdytystarve on pieni. Tuloksena on cw-arvo 0,28. Se on edullinen tila-autolle, vaikka monet tavallisetkin mallit yltävät siihen jo nyt. Peugeot nimittää tekniikkaa ”aktiiviseksi aerodynamiikaksi”, ja sen mukaan vastaavia keinoja voidaan jo pian hyödyntää polttoaineenkulutuksen vähentämiseen myös sarjatuotantoautoissa. HX1:n tapauksessa olisi kyllä ollut (ilmanvastuksen kannalta) yhtä tärkeää valtavan otsapinnan aktiivinen pienentäminen, mutta se on ollut liikaa jopa Peugeotin futurologeille.

HX1:n voimanlähde perustuu Hybrid 4 -tekniikkaan, joka on juuri tullut sarjatuotantoon 3008-mallissa. Siinä on dieselmoottori (204 hv) ja sähkömoottori (95 hv). Virtalähteenä on litiumioni-akku, jota voi ladata tavallisesta pistorasiasta. Pelkän sähkökäytön toimintamatkaksi on ilmoitettu 30 kilometriä. Normin mukaisen kulutuksen pitäisi olla 3,2 litraa. Ainakin näissä suhteessa HX1 vaikuttaa siten järkevältä ajoneuvolta.

Auto Bild

TEKNISET TIEDOT

Peugeot HX1 Concept

Nelisylinterinen turbodiesel, edessä poikittain * iskutilavuus 2179 cm3 * suurin teho 150 kW (204 hv)/3500 r/min * sähkömoottori 70 kW (95 hv) taka-akselilla * järjestelmän kokonaisteho 213 kW 290 hv) * pituus/leveys/korkeus 4945/1990/1373 mm * kulutus EU-yhd. 3,2 l diesel/100 km * CO2-päästöt 83 g/km