PhoeniX – onko tämä Saabin tuleva suunta?

Sileä, innovatiivinen ja poikkeuksellisen tehokas: Saabin PhoeniX-konsepti esittelee ruotsalaistehtaan seuraavan sukupolven suunnittelulinjoja ja teknologioita. Perusratkaisuiltaan tulevalle uudelle Saab 9-3 mallille perustuva PhoeniX on visuaalisesti hätkähdyttävä kuten merkin ensimmäinen malli, ikoniksi muodostunut Ur-Saab, esi-isä. Konseptin ilmanvastuskerroin on poikkeuksellisen alhainen, 0,25.

– PhoeniX muodostaa uuden vertailukohdan Saabin tulevaisuuden tuotteiden muotoilussa, kertoo Jason Castriota, Saabin uusi suunnittelujohtaja viime kesästä alkaen.

– Se symboloi samaa innovatiivista henkeä ja intohimoa, joka ajoi Saabin rakentamaan aikoinaan ensimmäisen autonsa. Otamme nyt tämän visuaalisen DNA:n, nimeltään ”aeromotional”, yhdeksi peruselementiksi lisäämään tunnetta, voimaa ja sulavuutta Saabiin. Tuleva esteettinen designtyyli muokkaa ja erottaa Saabin tulevat mallit nykyisestä portfoliosta, hän linjaa.

Saab PhoeniX on nelivetoinen täyshybridi, jonka päävoimanlähde on kehittynyt, 200 hevosvoimaa tuottava 1,6-litrainen bensiiniturbomoottori. Taka-akselille antaa voimaa 34 hevosvoiman sähkömoottori. Jarrutusenergia otetaan talteen pieneen akkupakettiin. Nelivetojärjestelmä on Saabin eXWD. Kulutuksen ja päästöjen on arvioitu asettuvan lukemiin 5.0 l/100 km ja 119 g/km.

Auto on 2+2 -paikkainen ja sisustuksen kerrotaan olevan tyyliltään puhtaan minimalistinen.

Jason Castriota on kotoisin New Yorkin osavaltiosta. Hän valmistui Emerson Collegesta Bostonista ja kävi sitten Kalifornian Pasadenassa arvostettua Art Center College of Design -oppilaitosta. Vuonna 2001 hän aloitti työt Pininfarina-suunnitteluyrityksessä Italian Torinossa.

Vuonna 2008 hän otti vastaan Stile Bertonen suunnittelujohtajan tehtävät ja avasi sen jälkeen oman konsulttiyrityksensä, jonka toimistot sijaitsevat New Yorkissa ja Torinossa.

Kesäkuussa 2010 hänet nimitettiin Saab Automobilen suunnittelujohtajaksi, Executive Director Design. Jason Castriota ja hänen suunnittelutoimistonsa vastaavat sekä korimuotoilusta että autojen sisätilojen suunnittelusta sekä johtavat Saabin suunnitteluosastoa.

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: Handout