Piilokameran kanssa pimeän tavaran markkinoilla

Monet Länsi-Euroopasta varastetut autot päätyvät puolalaisille markkinoille – hajotettuna osiinsa. Vierailimme yhdellä niistä piilotetun kameran kanssa. Valokuvaaminen ei ole nimittäin siellä toivottua.

Monet Länsi-Euroopasta varastetut autot päätyvät puolalaisille markkinoille – hajotettuna osiinsa. Vierailimme yhdellä niistä piilotetun kameran kanssa. Valokuvaaminen ei ole nimittäin siellä toivottua.

Öisin miehet nuokkuvat ohjauspyöriensä päällä, istuvat puoliksi avoimien liukuvien kynnyksillä tavaroidensa edessä ja juovat tölkkiolutta. Raskaasti lastattujen pakettiautojen jouset ovat painuneet syvälle, ja miehet odottavat vaieten. Kahden tunnin kuluessa vartijat avaavat rautaportit. Savukkeet vilkkuvat kuin kiiltomadot yössä, ja taskulamput heittävät valokiilojaan autojen rekisterikilpiin, jotka ovat peräisin Puolan joka puolelta, Ukrainasta sekä Valko-Venäjältä.

Kolmelta aamulla dieselmoottorit rikkovat hiljaisuuden, ja vähitellen loputon karavaani alkaa kulkea hitaasti kohti Posenin kilparadan pysäköintipaikkaa. Miehet pysäköivät autonsa ja täyttävät pöytänsä sadoilla autoilla, jotka on purettu osiinsa: lokasuojiin, laseihin, valaisimiin, vaihteistoihin ja turvatyynyihin. Puolan suurimmat markkinat varustautuvat kuten jokaisena torstaina ja sunnuntaina.

 

Noin viidesosa tavaroista on Puolasta tai Länsi-Euroopasta varastettuja. Viime vuonna varkaat veivät pelkästään Saksasta yli 100 000 autonosaa kuten turvatyynyjä ja navigointilaitteita sekä 42 002 kokonaista autoa. Varastettu tavara kulkeutuu usein markkinoille, esimerkiksi Poseniin. Markkinoiden tarjonnan sanotaan virallisesti olevan peräisin kolariautoista.

Saksalainen rikostutkija Steffen Berger tuntee alan. Frankfurt/Oderissa hän metsästää ajoneuvovarkauksiin erikoistuneen ryhmänsä kanssa varastettuja autoja. – Olen nähnyt jo yhtä ja toista, mutta tarjonta täällä on mykistänyt minut, poliisi kertoo. – Juuri ennen markkinapäiviä varkaudet lisääntyvät, hän lisää. Ostajat pääsevät alueelle kello kuudelta.

Varsinkin puskureita on kuin omenoita torilla; niitä on suorissa riveissä märällä kiveyksellä. Audi A6:n uusi puskuri maksaa 400 zlotya (50 euroa) eli noin neljänneksen hinnasta Saksassa. Pienen kojun edessä navigointilaitteet vaihtavat omistajaa: Opel, Volkswagen, BMW, Mercedes – niitä on saatavissa kaikenmerkkisiin autoihin. Täydellinen VW:n ohjainyksikkö maksaa 100 euroa. Etusäleikköjä myyvä mies mainostaa niiden olevan aivan uusia. Osien numerot on usein viilattu pois. Se viittaa siihen, ettei tavara ole peräisin onnettomuusautoista.

Puolan poliisin mukaan monet myyjät pystyvät esittämään tositteita, joiden mukaan osat on hankittu asianmukaisesti Saksasta. – Varkautta on siksi yleensä erittäin vaikea näyttää toteen, poliisin tiedottaja Andrzej Boroewiak toteaa. Joskus kuitenkin se onnistuu: keväällä Saksan ja Puolan viranomaiset takavarikoivat varaosamarkkinoilta kaksi autoa ja 18 osaa. Syyskuussa verkkoon jäi kymmenpäinen liiga, joka oli puolentoista vuoden ajan varastanut autoja ja myynyt niitä edelleen markkinoilla. Sen erikoisalana olivat Citroën Berlingo, Peugeot Partner ja eräät Volkswagenin mallit.

Alueen yllä leijuu lihan käry. Erässä baarissa miehet syösvät XXL-kokoisia saslik-annoksia, jotka ovat kaksinkertaisia saksalaisiin verrattuna. Vieressä on pyörivillä pöydillä lähes kaikkien merkkien ohjauspyöriä, joiden kappalehinta on 30 euroa. Ne näyttävät käyttämättömiltä, mutta vain pinta on uusi. Niiden avulla voi antaa tuoreen vaikutelman autosta, jonka matkamittarin lukema on väärennetty.

Tänä sateisena torstaiaamuna alueella ei juuri näy tavallisia asiakkaita. Näyttää siltä, että myyjät tekevät enemmän kauppaa toistensa kanssa. Näytös loppuu kello 13. Lokasuojat, vanteet, konepellit ja takaluukut – kaikki, mitä on jäljellä – katoavat jälleen pakettiautojen sisuksiin.

Paluumatkalla Saksaan vastaamme tulee lukuisia autoja, joissa on Saksan tilapäiset rekisterikilvet. Niitä myydään Puolassa 120 eurolla. Lisäksi itään päin vyöryy täyteen lastattuja autojenkuljetusrekkoja. Ja yhä uudelleen pakettiautoja. Täydennystä Puolan markkinoille.

Auto Bild