Muista! Älä missään nimessä aja pimeällä takavalot sammuksissa!

Viime vuosien uusissa ajoneuvoissa näkyy yhä enemmän niin sanottuja päiväajovaloja (DRL), joissa riittävän valoisuuden vallitessa auton anturi sytyttää vain huomiovalot.

Perehdy oman autosi valojen toimivuuteen ja tarkasta, mitä valoja palaa kytkimen eri asennoissa. Kuva: Tapio Heiskanen/Liikenneturva

Ongelmia voi kuitenkin syntyä huonossa kelissä, jos anturi tulkitsee valoisuuden riittäväksi, vaikka näkyvyys on muutoin heikko. Auton kuljettajan tulisi aina tällaisissa olosuhteissa kytkeä varsinaiset ajovalot päälle.

”Jos oman auton valot mietityttävät, on hyvä kävellä käynnissä olevan menopelin ympäri. Silloin näkee, mitä valoja automatiikka on kytkenyt käyttöön. Joissakin malleissa takavalot eivät pala lainkaan päiväajovalojen eli huomiovalojen kanssa, mikä osaltaan lisää tarvetta varmistaa näkyminen kytkemällä ajovalot käsin. Moni saattaa yllättyä siitä, että oman auton perä onkin pimeänä”, Heiskanen sanoo.

”Auton ympäri käveleminen on suositeltavaa ihan jokaiselle valotyypistä riippumatta, sillä katsastus- ja huoltovälien harveneminen lisää tarvetta autoilijoiden oma-aloitteiselle ylläpidolle. Pimeitä valoja näkee etenkin syksyllä tien päällä melko paljon”, lisää Heiskanen.

Liikenneturvan keväällä toteuttaman kyselyn mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta on sitä mieltä, että autojen pimeät takavalot vaikeuttavat niiden huomaamista myös valoisaan aikaan. 59 prosentin mielestä Suomen olosuhteissa tulisikin aina käyttää varsinaisia ajovaloja. Ongelmaa esiintyy toki myös pimeään aikaan: yli puolet vastaajista totesi, että päiväajovalojen takia liikenteessä on pimeällä yhä enemmän huonosti erottuvia autoja.