Pistokeladattava Toyota Prius: Lanseerataan New Yorkin autonäyttelyssä

Uuden Toyota Prius Plug-In -mallin maailmanensi-ilta koittaa tänään New Yorkin kansainvälisessä autonäyttelyssä.

Toyota Prius Plug-In -mallin yhdistetyn ajon polttoaineenkulutukseksi arvioidaan vain 1,4 l/100 km, jota vastaava hiilidioksidipäästö on tämän hetken lataushybriditarjonnan matalin, 32 g/km.

Uutuusmalli pystyy kulkemaan lataussähköin voimin yli 50 km matkan, jopa 135 km/h ajonopeudella. Alustava yhdistetyn ajon kulutuslukema on lataushybridien pienin, 1,4 l/100 km.

Toyota oli vuonna 2012 ensimmäinen automerkki, joka lanseerasi lataushybridin Eurooppaan.

New Yorkissa esiteltävän uuden pistokeladattavan Priusin sähköinen suorituskyky on kasvanut edeltävään malliin verrattuna merkittävästi niin toimintamatkansa, tehokkuutensa kuin korkeimman ajonopeutensa osalta.

Uuden pistokeladattavan Priusin vahvuudet pohjautuvat tänä keväänä myyntiin tulleen, neljännen sukupolven Priusin ominaisuuksiin: Toyota New Global Architecture (TNGA) -alustarakenteeseen, moderniin muotoiluun ja laadukkuuteen sekä uuteen täyshybridijärjestelmään.

Tehostetun sähköinen hybridi

Tavallista Priusia kookkaammalla, 8,8 kWh litium-ioniakulla varustettu lataushybridi tarjoaa kuljettajalle mahdollisuuden ajaa sähköautoilutilassa (EV) aiempaa monipuolisemmin ja pidempiä jaksoja, jotta auto kulkisi yhdellä polttoainetankillisella mahdollisimman pitkän matkan.

Muutos edeltävään malliin on huomattava, koska Prius Plug-In -mallin yhdistetyn ajon polttoaineenkulutukseksi arvioidaan vain 1,4 l/100 km, jota vastaava hiilidioksidipäästö on tämän hetken lataushybriditarjonnan matalin, 32 g/km.

Muulloinkin kuin ajettaessa lataussähköä hyödyntäen EV-tilassa, uutuusmalli tukeutuu auton liikuttamiseksi vahvasti sähköenergian hyödyntämiseen. Tyypillisesti tätä tapahtuu eniten kaupunki- ja taajama-ajossa.

Kylmäkäyttöominaisuuksia tehostavat akun lämmitysjärjestelmä sekä maailman ensimmäinen auton matkustamoa lämmittävä ilmalämpöpumppujärjestelmä. Kesällä sitä käytetään luonnollisesti sisäilman viilennykseen.

Ajoakku latautuu 230 voltin pistokkeesta täyteen noin 2,3 tunnissa.

Ajoakku latautuu 230 voltin pistokkeesta täyteen noin 2,3 tunnissa. Hybridijärjestelmän polttomoottori on nelisylinterinen, 1,8 litran Atkinson VVT-i -bensiinivoimanlähde. Sen toteutuksessa on hyödynnetty esimerkiksi tehokasta pakokaasujen takaisinkierrätystä sekä moderneja kitkan ja lämpötilojen hallintaan liittyviä ratkaisuja.

Moottorin terminen hyötysuhde, eli kyky muuntaa polttoaineen sisältämää energiaa liike-energiaksi on ennätyksellisen korkea, 40 %.

Nykyaikaiset vahvuudet

Uuden Prius Plug-In -mallin vahvuudet eivät rajoitu hybridijärjestelmän moniulotteisuuteen. Uutuudessa käytetään TNGA-alustarakennetta. Se mahdollistaa esimerkiksi matalamman painopisteen – keskeisen ominaisuuden ajokäytökseen liittyen.

TNGA mahdollistaa enemmän vapauksia korimuotojen toteutukseen, suuremmat sisätilat ja kuljettajan istumisen aiempaa matalammalla sekä ergonomisemmassa asennossa.

Yksilöllinen ulkonäkö poikkeaa aiempaa enemmän tavallisesta Priusista. Esimerkiksi kaksiosaisesti pituussuunnassa kaareutuva tavaratilan luukun lasi ja automaattisesti sulkeutuva moottorin jäähdytyskanavisto ovat mahdollistaneet poikkeuksellisen matalan ilmanvastuskertoimen, 0,24.

Muita teknisiä innovaatioita edustavat esimerkiksi maailman ensimmäinen ajoakkua lataava aurinkokennojärjestelmä, valotarpeen mukaisesti säätyvät neliosaiset led-ajovalot sekä matkustajamäärän mukaisesti säätyvä ilmanvaihtojärjestelmä.

Aktiivista ja passiivista turvallisuutta parantaa monipuolinen Toyota Safety Sense -turvatoimintokokonaisuus.

Ensimmäiset uudet Toyota Prius Plug-In -autot saapuvat Suomeen tämän vuoden lopulla.