Pitäisikö pysäköinninvalvojan päästä autoon sisälle, pysäköintikiekon määräystenmukaisuuden tarkastamiseksi?

Pysäköintikiekon oikea muoto ja koko on määritetty 1.11.1990 turhan tarkkaan, sillä pysäköintivirhemaksuja on kirjoiteltu varsin pieneltä tuntuvien muotovirheiden takia.

Kelpaavatko nämä molemmat kiekot? Eivät, jos lakia luetaan pilkuntarkasti.

Pysäköintikiekon vaatimukset ovat menneet pelleilyksi viimeistään siinä vaiheessa, kun sanktioita jaetaan pienen muotovirheen tai väärän kielen takia. Ylläolevan kuvan kumpikin pysäköintitikiekko on ainakin tähän saakka kelvannut, eikä tuosta oikeanpuoleisen kiekon ylälaidan pienestä kaarevuudesta ole sakotettu. Toisaalta näissä muotoseikoissa pysäköinninvalvojat ovat toiminineet heille annettujen ohjeiden mukaan, eli virhemaksuille on sinänsä ollut perusteet.

Ohjeet kiekon käytöstä ovat kuitenkin selkeät, joten luulisi olevan sama onko kiekossa sana saapumisaika jollain muulla kielellä, tai onko sitä laisinkaan. Pysäköinninvalvoja osaa katsoa kellonajan vaikka saksaksi kirjoitetuilla numeroilla, länsimaissa kun käytetään yleisesti arabialaisia numeroita.

Oikeanlainen pysäköintikiekko

"Pysäköintikiekon on oltava 10-11 cm leveä ja 13-15 cm korkea. Sen kulmat saavat kuitenkin olla pyöristettyjä. Etukannen tekstinä on oltava kuvan osoittamilla paikoilla sana ''saapumisaika'' tai ''ankomsttid'' taikka molemmat."

Tässä varsin tarkka määritelmä, joka siis periaatteessa tekee yllä olevan kuvan oikeanpuoleisesta pysäköintikiekosta vääränlaisen. Siinähän on kiekon koko ylälaita kaareva. Vaikuttaako tuo pieni muotoero sitten saapumisajan katsomista?

"Pysäköintikiekossa on oltava etukansi ja sen takana pyörivä kiekko, joka näkyy etukannessa olevan aukon läpi. Näiden ulkomuodon ja värityksen on oltava oheisten kaavakuvien mukaisia."

Tässä tuo ohjekuva etukannesta värityksineen. (Kuva liikenneministeriö)

Miten paljon kiekon väri sitten vaikuttaa saapumisajan katsomista? Alla olevasta kuvasta jokainen voi itse päätellä, onko ajan katsominen mahdollista muun värisistä kuin, sinisestä pysäköintikiekosta.

Neljä väriä, neljä identtisitä aikaa. Onko aikaa mahdoton nähdä jostain kiekosta??

 

Entäpä se että kellotaulun numerot ovat kiekossa väärään suuntaan? Tuolloinhan numerot ovat samassa järjestyksessä kuin analoogisissa kelloissa. Nuolenkärjenkohdalla olevan ajan katsominen ei luulisi olevan ylivoimaninen suoritus vaikka numerot juoksisivat "väärään suuntaan". Etukannen aukosta näkyy useampikin rinnaikaisista kellonajoista.

Ohjekuva pyörivästä kiekosta. (Kuva liikenneministeriö)

 

Jaa miksi otsakkeessa penätään pysäköinninvalvojan oikeudesta päästä autoon sisään. No se on varsin selvää, kun lukee asetuksen seuraavan tekstin:

"Pysäköintikiekon takana on oltava suomeksi tai ruotsiksi taikka molemmilla kielillä muusta mahdollisesta tekstistä tai kuvasta selvästi erottuvana lause ''Pysäköintikiekon käyttövelvollisuus osoitetaan liikennemerkin lisäkilvellä, jossa on pysäköintikiekon kuva'' tai ''Parkeringsskivan skall användas när ett vägmärke har en tilläggsskylt med en bild av en parkeringsskiva'' sekä tämän päätöksen 2 ja 3§:n teksti ilman otsikoita."

Milläpä pysäköinninvalvoja tarkastaa kiekon takana olevan tekstin, jollei hän pääse autoon?

Oltaisiinkohan pysäköintikiekon määrittämisessä menty hieman liian pitkälle? Kiekon väri, muoto ja kokokin saisi vaihdella melko paljon ja pysäköinnin alkamisajan tarkastaminen olisi edelleen mahdollista. Periaatteessa paperilappu, johon on kirjoitettu pysäköinnin alkamisaika hoitaisi saman asian. Ongelmaksi voisi tällöin tosin muodostua käsialan selkeys ja tekstin koko.

Onpa noita näkynyt virallisen kiekon näköisiä ja muotoisia liimattavia tarrakiekkoja. Ne ovat toki huomattavasti virallisia mittoja pienempiä, mutta hoitaisivat asian. Tosin lain mukaan auton tuulilasiin ei saa kiinnittää mitään sellaista mikä haittaisi kuljettajan näkyvyyttä. Joten tuo tarrrakiekon käyttäminen kaatunee tähän.

Onneksi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on Helsingin Sanomien mukaan sanonut, että mietinnässä on esimerkiksi se, pitääkö pysäköintikiekon olla tietyn värinen ja tietyn kokoinen ja kuinka paljon sitäkin säännellään.

Yksi vaihtoehto olisi hyväksyä kaikki pysäköintikiekon värit, joista aika ja osoitinnuoli ovat helposti havaittavissa. Tässä on tietenkin käytettävä maalaisjärkeä. Nuolenkärki voisi siis tummissa kiekoissa on valkoinen ja vaalean värisissä kiekoissa tuo nuolenkärki voisi olla vaihtoehtoisesti vaikka musta.

Eikä muodonkaan tarvitsisi olla noin tiukasti sidottu senttimetreihin ja pyöristyksiin. Periaatteessa tuo tekstin vaatiminen kiekon kääntöpuolelle on turhaa, sillä ei sitä kukaan pääse tarkastamaan. Tässä vaiheessa kuluttaja voisi sitten valita ostaako sellaisen kiekon, jossa ohje on painettuna vai ei. Eipä tuota ohjetta tarvitse, jos kiekon käyttö on itselleen selvää.

Vasemmanpuoleisesta pysäköintikiekosta ajan näkee vaivatta, oikeanpuoleisesta ei.

Mikä aika kiekkoon?

Oheen mukaan pysäköintikiekkoon laitetaan saapumista seuraava tasa- tai puolituntinen. Esimerkiksi 8:04 saavuttaessa ajaksi asetetaan 8:30 ja kello 8:37 saavuttaessa ajaksi asetetaan kello 9:00.

Mitä ajaksi sitten laitetaan, jos sallittu pysäköintiaika on 4 tuntia, pysäköintikiekon käyttöpakko on merkitty ajalle 8-18, ja autonsa pysäköi paikalle edellisenä iltana klo 22:00 seuraavan päivän ollessa arki? Ajaksi asetetaan tällöin 08:00. Merkintähän tarkoittaa sitä, että arkisin ma-pe paikalla on käytettävä pysäköintikiekkoa ko. kellonaikojen välillä. Muuna aikana paikalla ei ole pysäköintikiekon käyttöpakkoa eikä rajoitettua pysäköintiaikaa.

Jos auton pysäköi samalle paikalle perjantai iltana ja merkitsee kiekkoon ajaksi 08:00, on auto luvallista pitää ko. paikalla maanantaina klo 12:00 saakka.

Jos kellonajat ovat suluissa (8-18) koskee aika lauantaita ja punaisilla numeroilla merkittynä ajat ovat voimassa juhlapyhinä ja sunnuntaisin.