Pohjoiskorealaisia Chollima-busseja käyttöön Helsingin lentoasemalla

Vantaan kaupunki saattaa päätökseen pitkäaikaisen suunnitelmansa. Sen jo vuosia sitten tilaamat pohjoiskorealaiset linja-autot ovat viimeinkin saapuneet Kemin satamaan.

Chollima on varustettu kuusisylinterisellä bensiinikäyttöisellä pohjoiskorealaisella rivimoottorilla, joka toimii lupiiniöljyllä.​​
Chollima on varustettu kuusisylinterisellä bensiinikäyttöisellä pohjoiskorealaisella rivimoottorilla, joka toimii lupiiniöljyllä.​​

Heinäkuun alusta lukien kaikkiaan 31 kappaletta pohjoiskorealaisia Chollima-merkkisiä nivelbusseja aloittaa uurastuksensa Helsinki-Vantaan lentoaseman ja lentokenttähotellien välisessä liikenteessä. Chollima-nivelbusseissa on 107 seisomapaikkaa. Myös neuvottelut Chollima-lisenssivalmistuksesta ovat käynnissä.

"Haluamme, että Suomeen saapuvat turistit saavat välittömästi selkeän käsityksen siitä, että meillä Suomessa bussikalusto on kansainvälistä tasoa", toteaa bussivarikon johtaja Reinhold Yli-Annoksela Tikkurilasta. "Hienoutena kaikki bussissa käydyt keskustelut voidaan nauhoittaa laaduntarkkailua varten", hän lisää.

Chollima on varustettu kuusisylinterisellä 1,7-litraisella bensiinikäyttöisellä pohjoiskorealaisella rivimoottorilla, joka toimii lupiiniöljyllä. Vaihteistona on kaksiportainen planeettavaihteisto.

Ympäristöhenkisinä ajovaloina toimivat vienosti kajastavat karbidilyhdyt.

Nivelbussi saanee useimmat matkustajat näkemään tähtiä, sillä mutkissa sen ”hanuriosasta” kajahtaa sotilashenkistä pohjoiskorealaista hissimusiikkia.

Bussiin integroitua "musiikkitoosaa" ei valitettavasti ole mahdollista sammuttaa eikä sitä voi ohittaa. Erikoisuutena Cholliman ikkunapinnat on päällystetty kalvoin, joihin voidaan heijastaa sisä- tai ulkopuolelle näkymään esimerkiksi erilaisia hahmoja tai maisemia.

Myös Cholliman renkaat edustavat ennen kokematonta pohjoiskorealaista tekniikkaa, sillä Juju-merkkisissä nk. paukkurenkaissa käytetään yli 70 barin rengaspainetta.