Porsche 911 Carrera S on nopeampi ja mukavampi

Uuden Porsche 911:n saapuminen markkinoille on aina merkittävä tapahtuma urheiluautoista kiinnostuneelle. Nyt on vuorossa jo seitsemäs sukupolvi.

Uuden Porsche 911:n saapuminen markkinoille on aina merkittävä tapahtuma urheiluautoista kiinnostuneelle. Nyt on vuorossa jo seitsemäs sukupolvi.

Auto on kasvanut edeltäjäänsä verrattuna kymmenellä sentillä ja se on täynnä merkille sopivaa ylellisyyttä. Pelkästään keskikonsolissa on 50 nuppia, säädintä ja kytkintä. Viisto tuulilasi on kaukana kuljettajasta, ja auto muistuttaa keulastaan hieman liikaa Panameraa. Massiivisessa takaosassa on 400-hevosvoimainen moottori, joka on piilossa kahden muovisen jäähdytyspuhaltimen takana.

Alkuperäisessä 911:ssa oli enemmän viehätysvoimaa. Se oli kuin Kupla kilpa-asussa, pelkistyksen taidonnäyte. Kojelaudan varusteet oli rajoitettu olennaiseen. Viisi mittaria ja kolme tai neljä nuppia. Mutta puuttuiko siitä jotain?

Nämä asiat on perinteistä kiinnostuneen hyvä tietää. Mutta merkille alkanut kehittyä jo kauan sitten maksukykyinen asiakaskunta maissa, joissa nimi Porsche takaa statuksen, mutta joissa siihen ei liity historiaa. Kiinassa suuri osa uudesta raha-aatelistosta luulee, että Porsche on ennen kaikkea maastoautojen valmistaja. He tuntevat vain Cayennen.

Sekä shanghailainen pohatta että moskovalainen oligarkki tietävät vähän legendan juurista, eikä vaatimattomuus ole tunnetusti heidän toivomuslistallaan. – Aikoinaan sisusta oli vain jotain, joka ostajan vain oli hyväksyttävä, mutta nykyään se voi olla este auton valinnalle, Porschen päämuotoilija Michael Mauer sanoi hiljattain Wirtschaftswoche-lehden haastattelussa.

Vuonna 2011 Porschen tulee sopia sekä ruuhkaisille kaduille että radalle. Se ei saa vaatia liikaa taitoa autoa ajavalta isoäidiltä, mutta sen tulee samalla tyydyttää urheilullisia kuljettajia. Ja nämä sovitteluratkaisut onnistuvat jälleen niin hyvin kuin vain Porschelle on mahdollista.

911 paljastaa ajajalleen jo paljon ennen ensimäistä äärirajoilla käyntiä, että se ei suostu edeltäjänsä äkkinäiseen käytökseen. Pitempi akseliväli, leveämpi raideväli ja aktiivinen iskunvaimennus suovat autolle mukavan ajon alueen, jota tarvitaan arkikäytössä. On kuitenkin harhaluulo, että uusi 911 ei olisi enää aito urheiluauto.

911 ei ole koskaan aiemmin ollut yhtä nopea, kevyempi ajaa ja käytökseltään paremmin ennakoitavissa. Pituuden lisäys, leveämpi raideväli ja hieman matalampi alusta rauhoittavat ajoa ja antavat edellytykset vielä suurempiin, tuskin enää mahdollisilta tuntuviin sivuttaiskiihtyvyyksiin kaarteissa. Testiajoissa Nordschleifella uusi Carrera S voitti 15 sekunnilla lähes saman tehoisen mutta 40 kiloa painavamman edeltäjänsä. Se on merkittävä ero.

Auton älykkäät avustimet, Sports Chrono –järjestelmästä säädettäviin kallistuksenvaimentimiin ja dynaamiseen vääntömomentin jakoon auttavat kokematontakin kuljettajaa saavuttamaan henkeäsalpaavan nopeuden kilparadalla. Aliohjautuvuus on saatu lähes kokonaan häviämään, ja ajonvakautus pitää äkilliset peräluistot kurissa. Ja uusi sähkömekaaninen ohjaus toimii tarkasti ja reagoi nopeasti, ikään kuin Porschella ei koskaan olisi ollutkaan mitään suorempaa yhteyttä ohjauspyörän ja tien välillä. Suunnitteluvaiheessa avustajana toimi Walter Röhrl, ja hän joutui lähettämään ohjauksen kolme kertaa paranneltavaksi, kunnes se lopulta täytti hänen vaatimuksensa.

Myös muu osa autosta on aitoa Porschea. 3,8 litran kuusisylinterinen moottori on peto, joka päästää nappia painamalla eläimellisen huutonsa ilmanpuhdistimen kotelosta letkua pitkin matkustamoon. Sitä täydentävät PDK-kaksikytkinvaihteiston mekaaniset naksahdukset. PDK reagoi nyt tarkkaavaisemmin ohjauspyörän siivekkeiden näpäytyksiin ja vaihtaa nopeammin.

Ja kun 911 on saanut testiajojen jälkeen riittävästi ylistystä, myös viimeiset vanhakantaiset urheiluautoharrastajat nostavat sen autolegendojen ylimmälle tasolle, jolla kaikki 911-mallit tulevat olemaan ennemmin tai myöhemmin. He hyväksyvät uuden mallin, joka on niin erilainen ja kuitenkin niin samanlainen kuin edeltäjänsä. Sillä vain se, joka muuttuu, pysyy itselleen uskollisena.

Auto Bild