Porsche 911 Endurance Racing Edition: Tribuutti moottoriurheiluperinteelle

Kilpa-autoilulla on ollut suuri merkitys autojen kehitysprosessissa yhtiön koko historian aikana. Porschen autot ovat keränneet yli 30 000 kilpailuvoittoa miltei kaikissa kuviteltavissa olevissa moottoriurheilusarjoissa kautta maailman.

Monen voiton taustalla ovat olleet erityiset rata-autot, kuten 917 ja 956. Legendaarinen 911-urheiluauto on silti ollut Porschen maineen todellinen perusta myös kilpa-areenoilla.


Uutuusmallin suunnittelusta ja valmistamisesta on vastuussa yhtiön Porsche Exclusive ‑osasto, joka keskittyy asiakkaiden erityistoiveiden mukaan räätälöityjen erikoismallien kehittämiseen. Rajoitetun valmistusmäärän 911 Carrera S Endurance Racing Editionissa yhdistyvät moottoriurheilusta inspiraationsa saanut muotoilu, ratakelpoinen alustadynamiikka ja monipuoliset personointimahdollisuudet.

Korin väritys perustuu Porschen talliautojen väreihin kestävyysajon MM-sarjassa (WEC). Perusvärivaihtoehdot ovat valkoinen, Guards Red ‑punainen ja musta. Valkoisissa ja punaisissa autoissa kylkien koristetarrat ovat mustat. Jos koriväri on musta, vastaava kontrasti saadaan aikaan harmailla tarroilla. Lopputulos korostaa 911:n atleettisia muotoja. Vanteiden, peilinkuorten, LED-ajovaloumpioiden ja takarekisterikilven kehyksen kiiltävän mustat sävyt vahvistavat sporttista vaikutelmaa entisestään.

Sama urheilullisuus on aistittavissa selkeästi myös auton sisällä. Yksilölliset sisätilat kertovat Porsche Exclusiven intohimosta yksityiskohtaiseen viimeistelyyn sekä kunnioituksesta käsityötaitoa ja perinteitä kohtaan. Kojelaudan hiilikuituverhoilu, valaistut astinlaudat 911 Carrera S Endurance Racing Edition ‑merkinnöillä, punaiset turvavyöt ja pääntukien kohokuvioidut Porsche-vaakunat ovat tästä hyviä esimerkkejä.

Punainen nahkamerkki ohjauspyörän keskiasennossa ja keskikyynärnojan Porsche Intelligent Performance ‑kohokuviointi korostavat 911:n moottoriurheiluperinteitä.

Uutuusmallin urheilullisia ajo-ominaisuuksia vahvistaa vakiovarusteluun kuuluva PDCC-alustansäätöjärjestelmä (Porsche Dynamic Chassis Control) yhdistettynä PASM-urheilualustaan, joka madaltaa ajokorkeutta 20 millimetrillä.

GT3- ja RS-malleista tuttu takapyörien aktiiviohjaus parantaa ohjausvastetta kaarteissa. Sport Chrono -paketti, johon kuuluu ohjauspyörään sijoitettu ajotilan valintakytkin, mahdollistaa alustan ja moottorin asetusten valinnan kuljettajan mieltymysten mukaan.

Vakiovarustelu pitää sisällään muun muassa seuraavat:

Sport Chrono ‑paketti
Sporttipakosarja
20-tuumaiset kiiltävän mustat Carrera S ‑kevytmetallivanteet
Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) ja PASM-urheilualusta (madaltaa ajokorkeutta 20 mm)
Takapyörien aktiiviohjaus
Dynaamisella PDLS Plus -valojärjestelmällä varustetut mustat LED-ajovalot
Koristetarrasarja Porsche Motorsportin WEC-sarjan autojen teemalla
SportDesign-sivupeilit kiiltävän mustilla yläosilla
Astinlaudat ja kojelaudan hiilikuituverhoilu 911 Carrera S Endurance Racing Edition ‑logoilla
Keskikonsolin säilytyslokeron kannen Porsche Intelligent Performance ‑kohokuviointi
Hiilikuitumatot Guards Red ‑sävyisillä nahkareunoilla
GT-urheiluohjauspyörä, jossa Guards Red ‑sävyinen klo 12 ‑asennon merkki
Musta nahkaverhoilu
Kohokuvioidut Porsche-vaakunat pääntuissa
Sisätilojen hiilikuitupaketti
Guards Red ‑sävyiset turvavyöt
Musta kierroslukumittarin taulu
Sähköisesti avattava ja kallistettava aurinkokatto
Etu- ja takapysäköintianturit
Erityinen 911 Carrera S Endurance Racing Edition ‑suojapeite sisäsäilytystä varten

Carrera S Endurance Racing Editionin kolmilitrainen ja kuusisylinterinen bokserimoottori on sijoitettu taakse 911:lle tyypilliseen tapaan. Moottori kehittää tehoa 420 hv (309 kW). Kaksoisahdettu moottori tarjoaa nautittavan ajoelämyksen. Carrera S:n 500 Nm:n huippuvääntö on käytettävissä tasaisesti kierrosalueella 1700–5000 r/min.

Lisäksi moottori päihittää selkeästi perinteiset turbot 7500 kierroksen enimmäisnopeudellaan. Moottorin suorituskyvystä antaa selkeän signaalin myös Porschen kuusisylinterisille boksereille ominainen jyhkeä ääni, jota vakiovarusteluun kuuluva sporttipakosarja korostaa.

911 Carrera S Endurance Racing Editionissa on vakiona seitsenvaihteinen manuaalivaihteisto. Porsche Doppelkupplung (PDK) ‑kaksoiskytkinvaihteisto on saatavissa lisävarusteena. PDK-vaihteistolla ja vakiovarusteluun kuuluvalla Sport Chrono -paketilla varustettuna uutuusmalli kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,9 sekunnissa. Huippunopeus on 307 km/h.

Porsche 911 on aina tarjonnut täydellisen tasapainon suorituskyvyn ja taloudellisuuden sekä urheilullisuuden ja käytännöllisyyden välillä. PDK-vaihteistolla varustetun 911 Carrera S Endurance Racing Editionin yhdistetty kulutus on vähimmillään 7,7 l / 100 km ja CO2-päästöt vastaavasti 174 g/km.

911 heijastaa täydellisesti Porschen filosofiaa, jonka mukaan superautojen tarkoituksena ei ole pelkästään hankkia voittoja kilparadoilta vaan lisätä tietotaitoa, joka palvelee yhtiön katuautojen kehitystä.

Porsche 911:n vuonna 1963 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen yhä uusia 911-sukupolvia on koulittu kilparadoilla. Tällä tavoin saavutetuista moottorien suorituskyvyn, jarrutekniikan ja aerodynamiikan edistysaskeleista ovat hyötyneet viime kädessä asiakkaat.

Porsche 911 Carrera S Endurance Racing Edition on Porschen rikkaan moottoriurheiluperinteen vaikuttava ilmentymä.
911 Carrera S Endurance Racing Edition -erikoismallin autoja on valmistettu hyvin rajattu määrä.