Porsche 911 GT3 Touring Package: Kaikuja vuodelta 1973!

Uusi Porsche 911 GT3 on saatavissa yksinomaan käsivaihteistolla ja nyt myös ilman takaspoileria.

Porschen puhdasveristen urheiluautojen valikoima laajenee jälleen. Touring Package -paketilla varustettu 911 GT3 sai maailman ensiesittelyn Frankfurtin autonäyttelyssä. Kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla varustetussa uutuusmallissa on kiinteän takasiiven sijasta aktiivinen, ajonopeuden mukaan laajeneva takaspoileri, kuten 911 Carrerassa.
Hillityn ulkokuoren alta paljastuu silkkaa moottoriurheiluteknologiaa. Vapaasti hengittävä nelilitrainen moottori kehittää tehoa 500 hv (368 kW) ja vääntöä 460 Nm. Uutuusmalli kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa peräti 3,9 sekunnissa ja saavuttaa 316 km/h:n huippunopeuden.
Touring Package -nimi palauttaa mieliin 911 Carrera RS:n samannimisen muunnelman mallivuodelta 1973. Puhdaslinjainen muotoilu ja ohjaamon ajaton eleganssi olivat jo tuolloin 911:n tavaramerkkejä. Konsepti toistuu ja uudistuu Touring Package -paketilla varustetussa uudessa 911 GT3:ssa.

Touring Package paketin yhteyteen on mahdollista saada myös käytännöllisesti katsoen kaikki 911 GT3:n lisävarusteet Clubsport Package pakettia ja Alcantara-varusteita lukuun ottamatta. Saatavissa ovat mm. kaikki kori- ja vannevärit, keraami-set PCCB-jarrut, etuakselin nostojärjestelmä, LED-ajovalot, kaikki istuinvariantit, Chrono Package ja eri audiojärjestelmävaihtoehdot.

Touring Package version tilauskirjat on jo avattu. Touring Package paketilla varus-tetun 911 GT3:n hinta on Saksassa 152 416 euroa sisältäen alv:n ja maakohtaisen varustelun.

Joka suhteessa suorituskykyinen superauto

Touring Package paketilla varustetun GT3:n muotoilu on pysynyt ennallaan perää lukuun ottamatta. Autossa on suuret ilmanottoaukot keulassa ja 911 GT3:lle tunnusomainen ilmanpoistoaukko tavaratilan luukun etupuolella. Myös etu- ja taka-valot on säilytetty samanlaisina, mutta ne eivät ole tummennetut.

Auton sivuilla katseen kiinnittävät taotut, lukkiomutterein varustetut kevytmetallivanteet. Etuakselilla on 245/35 ZR 20 koon renkaat yhdeksän tuuman levyisillä vanteilla, kun taas takana on 305/30 ZR 20 -mittaiset renkaat 12 tuuman levyisillä vanteilla.

Uuden malliversion kori on pyöräkoteloiden kohdalla 44 mm leveämpi kuin 911 Carrerassa, joten renkaat antavat entistä vahvemman visuaalisen vaikutelman. Auto myös näyttää todellista leveämmältä 25 mm matalamman korin ansiosta.

Urheilullisen aerodynamiikan takuuna Gurneyn läpällä varustettu takaspoileri

Uutuusmalliin tehdyt hienovaraiset rakenteelliset parannukset näkyvät selvimmin auton perässä. Sarjatuotanto-911:stä tuttuun laajenevaan takaspoileriin on lisätty korinvärinen Gurneyn läppä, joka parantaa aerodynamiikkaa. Erityisesti räätälöidys-sä takasäleikössä on GT3 Touring logo.

Muita tunnusomaisia piirteitä ovat hopeanväriset sivuikkunoiden kehykset, sporttipakosarjan pakoputket sekä ajovalonpesinten luukut. Myös Porsche-logo auton takana on hopeansävyinen. ”Black Exterior Touring Package” varustevaihtoehdossa kaikki nämä osat ovat mustia, kuten 911 GT3 perusmallissa. Myös etu- ja takavalot ovat tummennetut tässä muunnelmassa.

Sisätilojen nahkaverhoilu

Ohjaamo manuaalivaihteistoineen antaa klassisen urheiluauton vaikutelman. Puh-dasverisen GT-auton tavoin verhoilua hallitsee aito nahka alcantaran sijasta. Kes-kiasennon merkillä varustettu ohjauspyörä, vaihdetangon nuppi, ovipaneelien kyy-närnojat, keskikonsolin säilytyslokeron kansi ja ovien sisäkahvat on verhoiltu si-leäpintaisella nahalla. Istuimien keskiosissa on musta kangasverhoilu. Pääntuissa on kohokuvioidut Porsche-vaakunat, ja kaikki osittaisen nahkaverhoilun saumat on ommeltu mustalla langalla. Mustat alumiiniyksityiskohdat antavat sisäverhoilulle viimeisen silauksen.

Kuusivaihteisen vaihteiston välityssuhteet on säädetty tarkasti maksimaalista tehoa silmällä pitäen, ja sen vaihto-ominaisuudet ovat erityisen sporttiset. Automaattinen välikiihdytystoiminto takaa vaikuttavan äänen pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa. Keskikonsolin Sport-painikkeella aktivoitava toiminto tekee vaihtamisesta dynaamisempaa vaihteiden nopeamman synkronoinnin ansiosta. Vaihteistosta vääntövoima välittyy takapyörille mekaanisen taka-akselin tasauspyörästön lukon ja Porschen PTV-järjestelmän välityksellä.

Rata-autotason kuusisylinterinen vapaasti hengittävä moottori

Kaikissa manuaalivaihteistolla varustetuissa 911 GT3 -malleissa on sama voimalinja ja alusta. Kuusisylinterinen ja nelilitrainen bokserimoottori on tuttu 911 RSR:n ja 911 GT3 Cupin kaltaisista rata-autoista. Kyseessä on Porschen tehokkain vapaasti hengittävä suoraruiskutusmoottori ja iskutilavuudeltaan suurin kuusisylinterinen bokseri, jonka yhtiö on istuttanut katuautoon.

Moottorin erityisvahvuutena on suuri kierrosnopeus: nokka-akseli pyörii jopa 9000 r/min, mitä voidaan pitää poikkeuksellisena jopa urheiluautojen mittapuulla.

Jäykkä alusta ja takapyöräohjaus

Porsche 911 GT3:n alusta kertoo Porschen vahvasta moottoriurheiluosaamisesta. Tarkan jousitustuntuman ohella alusta takaa ylivertaisen käsiteltävyyden, ennen kaikkea aktiivisen takapyöräohjauksen ansiosta. Takapyöräohjaus parantaa ketteryyttä ja ajovakautta kääntämällä takapyöriä ajonopeuden mukaan joko vastakkaiseen tai samaan suuntaan etupyörien kanssa.

Renkaiden koko molemmilla akseleilla on mitoitettu siten, että etupyörät välittävät ohjausliikkeet ja jarruvoimat optimaalisesti, kun taas takarenkaat varmistavat vahvan vedon ja pitävän otteen tiehen.

Porsche Track Precision -sovellus vakiovarusteena

Jokaisen 911 GT3 -mallin vakiovarusteluun kuuluu online-navigointimoduulin ja reaaliaikaisia liikennetietoja tarjoavan Porsche Communication Management (PCM) järjestelmän ohella Connect Plus -moduuli ja Porschen Track Precision -sovellus, joka mahdollistaa ajotietojen automaattisen tallentamisen, näyttämisen ja analysoinnin älypuhelimessa.