Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid: Esillä Genèven autonäyttelyssä

Porsche jatkaa vahvan suorituskyvyn linjalla kestävästi. Uusi Panamera Turbo S E-Hybrid on ensimmäinen plug-in-hybridi, josta tulee Porschen malliperheen lippulaivamalli.

 

Panamera Turbon nelilitraisen V8-moottorin ja sähkömoottorin yhteisteho on peräti 500 kW / 680 hv. 850 Nm:n huippuvääntö saavutetaan jo hieman tyhjäkäyntiä suuremmalla nopeudella. Näiden lukujen ansiosta Panamera Turbon kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa on vain 3,4 sekuntia ja huippunopeus peräti 310 km/h.

Uuden nelivetoisen Panameran tehostettu voiman käyttöönottokonsepti on omaksuttu 918 Spyder ‑superautosta. NEDC-ajosyklin mukainen keskimääräinen polttoaineen kulutus on 2,9 l / 100 km, ja toimintamatka pelkällä sähkömoottorilla jopa 50 kilometriä. Uusi Panamera Turbo S E-Hybrid on vahva osoitus siitä, kuinka tärkeää sähkömoottorien kehittäminen on Porschelle.

V8-moottorin ja sähkömoottorin ainutlaatuinen yhdistelmä
V6-moottorilla ja sähkömoottorilla varustetun Panamera 4 E-Hybridin lanseeraus oli menestys, ja nyt Porsche osoittaa taas kerran, että yhtiö uskoo hybriditeknologian suorituskykyyn. Uudessa Panamera Turbo S E-Hybridissä sähkömoottori (100 kW / 136 hv) on yhdistetty V8-moottoriin (404 kW / 550 hv).

Porschen hybridimoduuliin asennettua vapaakytkintä ohjaa sähkömekaaninen kytkimen toimilaite (ECA), kuten Panamera 4 E-Hybridissä. Se lyhentää vasteaikoja ja parantaa mukavuutta. Kaikkien Panamera-mallien tavoin voima välittyy kahdeksanvaihteisen, nopeasti vaihtavan Porsche Doppelkupplung (PDK) -vaihteiston välityksellä aktiiviseen Porsche Traction Management (PTM) ‑nelivetojärjestelmään, joka on vakiovaruste.

Tämä ”E-Performance”-voimansiirtolinja mahdollistaa kiihdytyksen nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 3,4 sekunnissa ja antaa poikkeuksellisen vetovoiman suurilla ajonopeuksilla.


Kun pakettiin yhdistetään 310 km/h:n huippunopeus, on selvää, että Panamera Turbo S E-Hybrid asettaa riman luokassaan entistä korkeammalle. Uutuusmallissa on vakiovarusteena myös ilmajousitus, joten se tarjoaa segmentissään ainutlaatuisen tasapainon luksusauton mukavuuden ja urheiluauton suorituskyvyn välillä.

Panamera Turbo S E-Hybridin sähkömoottorin voimanlähteenä toimii nestejäähdytteinen litiumioniakku, jonka energiakapasiteetti on 14,1 kWh. Auton takaosaan sijoitetun akun lataaminen täyteen 230 V:n ja 10 A:n pistorasiasta kestää noin kuusi tuntia. 230 V:n ja 32 A:n puolinopeasta latauspisteestä akku latautuu täyteen vain 2,4 tunnissa, jos käytössä on lisävarusteena saatava 7,2 kW:n autolaturi 3,6 kW:n vakiolaturin sijasta.

Lataus voidaan käynnistää myös ajastetusti Porsche Communication Management ‑järjestelmän tai älypuhelimissa ja Apple Watchissa toimivan Porsche Connect ‑sovelluksen avulla. Panamera Turbo S E-Hybridissä on lisäilmastointi, joka mahdollistaa matkustamon jäähdytyksen tai lämmittämisen myös akun latauksen aikana.

Urheiluauton suorituskyky, mukavuutta pitkillä ajomatkoilla ja vähäinen kulutus
Panamera Turbo S E-Hybridissä suorituskyky, mukavuus ja taloudellisuus toteutuvat täydellisessä kolmiosaisessa symbioosissa. Liikkeelle lähdettäessä auto käyttää pelkkää sähkömoottoria E-Power-ajotilassa. Pelkällä sähkövoimalla voidaan ajaa täysin päästöttömästi jopa 50 kilometriä yhdellä latauksella.

Panamera siirtyy Hybrid Auto ‑tilaan ja molempien moottorien käyttöön, kun kaasupoljinta painetaan riittävän voimakkaasti tai akun lataus laskee alle minimitason. Uuden plug-in-hybridin NEDC-ajosyklin mukainen polttoaineenkulutus on 2,9 l / 100 km korkealaatuista bensiiniä käytettäessä (CO2-päästöt 66 g/km) ja sähköenergian kulutus 16,2 kWh / 100 km.

Kaksi akselivälivaihtoehtoa
Toisen sukupolven Panamera-malliston uusi lippulaivamalli lanseerataan Euroopassa tämän vuoden heinäkuussa. Muut markkina-alueet ovat vuorossa vuoden jälkipuoliskolla. Panamera Turbo S E-Hybrid saa maailman ensiesittelynsä Geneven autonäyttelyssä 7.–19. maaliskuuta. Neliovinen uutuusmalli on heti alusta alkaen saatavissa myös Executive-versiona, jonka akseliväli on 150 mm pidempi.

Panamera Turbo S E-Hybridin vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa keraamiset Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) ‑jarrut, alustan Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) ‑ohjausjärjestelmä Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) ‑toiminnolla, Power Steering Plus ‑ohjaustehostus sekä 911 Turbo ‑tyyliset 21-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Myös lisäilmastointi, mukautuvat aerodynaamiset elementit ja kolmikammioinen ilmajousitus yhdistettynä PASM-aktiivijousitukseen ovat vakiovarusteita. Pitemmässä malliversiossa on vakiona myös takapyöräohjaus.

Suomessa Panamera Turbo S E-Hybridin hinnat alkavat 212549,42 eurosta sisältäen alv:n (194810 euroa sis. alv. ja arvioitua autoveroa 17739,42 euroa). Panamera Turbo S E-Hybrid Executiven lähtöhinta on 227836,87 euroa (208820 euroa sis. alv. ja arvioitua autoveroa 19016,87 euroa).