Presidentti Putinin Zil V8 on näyttävä valtiotason limusiini

Presidentti Putinin uusimman Zil:in lempinimeksi on annettu amerikkalaiseen tapaan "Limousine Number One". Tiettävästi ainut yksilö edustaa Venäjän autoteollisuuden parasta käsityötaitoa ja se on Obaman Cadillacin tavoin tehty nimen omaan presidenttitason käyttöön. Yksilön valmistaminen kesti kuusi vuotta.

Kuusiovinen Zil-4112R on varustettu venäläisellä 7,7-litraisella ja 400-hevosvoimaisella V8-moottorilla. Polttoaineen kulutusta on saatu hillittyä melkoisesti, edeltäjämalli kulutti 35 litraa sadalla, nyt menee enää 25 litraa.

ZiL-4112R on tehtaan mukaan vakaa ajettava kaikissa tilanteissa, ja onhan siinä akseliväliä. Takamatkustamon pariovet avautuvat eri suuntiin ja nillä on myös turvaava funktio: kun presidentti astuu autosta ulos, avoimet ovet suojaavat häntä molemmin puolin esimerkiksi luodeilta.

 

Sisäverhoilu on vasikanvuotaa ja matkustajat voivat seurata edessä aukenevaa tietä kookkaalta videonäytöltä silloinkin kun ikkunat on peitetty sähkötoimisin rullaverhoin.

Pikantteihin yksityiskohtiin kuuluvat sähköllä avautuva kristallilasi-baarikaappi, sähköinen väli-ikkuna takamatkustamon ja etuistuimien välillä yksityisyyden turvaamiseksi sekä siihen liittyvä sisäpuhelinjärjestelmä.

Zil-4112R painaa perusmuodossaan 3 500 kiloa, noin 5 500 kiloa vähemmän kuin presidentti Obaman Cadillac. Painoero kuitenkin tasoittuu myöhemmin, sillä panssarointi asennetaan vasta sitten kun prototyyppi on saanut Kremlin hyväksynnän.

Tehtaan mukaan Zil-4112R:n huippunopeus on ilman panssarointia 200 km/h.

Toisen tunnetun neuvostoaikaisen edustusauton, Tshaikan tuotanto päättyi 1988 koska Mihail Gorbatshov huhun mukaan piti merkkiä "tarpeettomana". Tämä tapahtui harmillisesti juuri siinä vaiheessa, kun Tshaikan suosio oli hienoisessa nousussa.

Uusikorista Tshaikaa valmistettiin vuosina 1977–88 vain 1 120 kappaletta.

ZiL-tehtaan loistoautoista vastaa pääsuunnittelija Mihail Sattarov. ZiL-4112R näyttää perinteisemmältä 1970-luvun puolivälin amerikkalaiselta Ford LTD:ltä tai Mercury Marquis’lta, joista keulan piirteet lienee lainattu.

Vuoden 2010 ZiL-limousinen prototyyppi olisi näyttänyt vielä nykyaikaisemmalta, mutta sitä ei jostain syystä saatu tuotantoon.

 

Teksti: J. Peltonen