PSA Peugeot Citroën valmistanut jo miljoona BlueHDI-dieselmoottoria

PSA Peugeot Citroënin moottorituotannossa on saavutettu tärkeä merkkipaalu: miljoonas BlueHDi-dieselmoottori on valmistunut Trémeryn tehtaalla. Kaikissa Euro 6 -päästönormit täyttävissä PSA:n dieselmoottoreissa käytetään alan kehittyneintä SCR-katalysaattoriteknologiaa.

Trémeryn tehtaalla Ranskan Mosellessa valmistetaan Euro 6 -päästönormien mukaisia BlueHDi-dieseleitä kahdessa koko- ja neljässä teholuokassa: 1,6-litraisena (100 hv ja 120 hv) sekä 2-litraisena (150 hv ja 180 hv).

BlueHDI-teknologia esiteltiin PSA:n valmistamissa autoissa syyskuussa 2013 – vuotta aikaisemmin kuin nykyisestä Euro 6 -normista tuli pakollinen syyskuussa 2014. Nyt teknologiaa hyödynnetään kaikissa Euro 6 -normin mukaisissa Peugeotin, Citroënin ja DS:n dieselmalleissa.

BlueHDI-teknologiassa hyödynnetään kolmea auton pakojärjestelmässä toimivaa päästökontrollimekanismia: hapetuskatalyyttia, hiukkassuodatinta sekä SCR-teknologiaa (Selective Catalytic Reduction), joka toimii jo ennen kuin pakokaasuvirta yltää hiukkassuodattimeen.

SCR-teknologia pienentää merkittävästi moottorin tuottamien typpioksidien (NOx) määrää. BlueHDi-teknologia on suojattu noin 100 PSA Groupin omalla patentilla.

Trémeryn tehdas tuottaa nykyisin 7000 dieselmoottoria päivässä. Niistä 5000 on 1,6-litraisia ja 2000 kappaletta 2-litraisia moottoreita. 1,6-litrainen BlueHDi-moottori esiteltiin 2014, ja sitä on valmistettu jo 815 000 kappaletta.

Suurempi 2-litrainen moottori esiteltiin syyskuussa 2013, ja sen kokonaistuotantomäärä on 185 000 kappaletta.

Christian Chapelle, PSA Groupin voimalinjatuotannosta vastaava apulaispääjohtaja kommentoi: ”PSA oli alan pioneeri ottaessaan käyttöön hiukkassuodattimen vuonna 2000. Sen jälkeen meistä tuli ensimmäinen valmistaja, joka käyttää SCR-teknologiaa kaikissa autoissaan. Miljoonan BlueHDi-moottorin merkkipaalu on osoitus PSA:n sitoutumisesta tarjota asiakkailleen kestäviä ja puhtaita liikkumisratkaisuja – onhan SCR tämän hetken tehokkain markkinoilla oleva keino pienentää saaste- ja hiukkaspäästöjä.”